O Repertório para Trombone solo: Procedimentos preparatórios

Autores

  • Marcos Botelho Universidade Federal de Goiás - UFG

Palavras-chave:

trombone, unaccompanied repertoire, performing analysis, performance.

Resumo

Unaccompanied repertoire for trombone: Preparation Procedures

 

Resumo: O presente trabalho é um relato de experiência sobre a preparação de um recital com peças para trombone solo (sem acompanhamento). O repertório para instrumento sem acompanhamento é um desafio às habilidades estéticas do instrumentista. O intérprete de uma obra sem acompanhamento é o principal elemento responsável pela transmissão do conteúdo musical ao ouvinte. A preparação foi dividida em duas partes, um primeira de preparação física acompanhada de planejamento e estratégias estéticas e um segunda de preparação propriamente dita das obras. O planejamento mostrou-se eficiente, embora notamos que uma preparação combate à ansiedade foi negligenciada.

Palavras-chave: trombone, repertório solo, preparação para performance, performance.

Abstract: This essay is a self case study which describes all the adopted strategies to perform a recital focusing on unaccompanied pieces. This type of repertoire demands the performer to display not only an array of aesthetics skills but also a great confidence due to the awareness of been the only one to sending a musical message for the audience. In order to achieve this goal, a two stage process was taken into account: The first was marked by a series of endurance studies followed by an aesthetic analysis. The second stage focused solely on the performing of the pieces. Although the author considered that planning was efficient, it has been noticed that an anti-anxiety strategy has been neglected.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BOTELHO, Marcos. Hábito e prática na rotina de estudos dos alunos de instrumentos. In Anais: 10a Conferencia Latinoamericana y 3a Conferencia Panamericana de la Sociedade Internacional de Educación Musical (ISME). Lima-Peru, 2015. p 10-16

ELLIOT, David. Music matters: a new philosophy of music education. New York: Oxford university Press, 1995

The Brazilian Trombone Association Journal, vol 2, no1 77 Revista Científica da Associação Brasileira de Trombonistas

_____________. Introduction. IN Praxial Music Educacion: Reflection and dialogues. Org: David Elliot. New York: Oxoford Press, 2005

FREDERIKSEN, B. Arnold Jacobs: Song and Wind.USA: Windsong Press limited. 1999

GODINHO, Jose Carlos. O corpo na aprendizagem e na representação mental da música. In Em busca da mente musical: ensaios sobre os processos cognitivos da percepção á produção. Org: Beatriz Senoi Ilari. Curitiba:Editora UFPR, 2006

HELLER, Alberto A. Fenomenologia da Expressão Musical. Blumenal: Compania das Letras, 2006.

HOLMES, Patricia & HOLMES, Christopher. The performer’s experience: A case for using qualitative (phenomenological) methodologies in music performance research in Musicae Scientiae 17(1) 72–85 , 2012

JOHNSON, KEITH. Brass performance and pedagogy. New Jersey: Pearson Education, Inc. 2002 LOPES, Maico Viegas. A interpretação da música para trompete sem acompanhamento – Suite

Tucupi. In Anais:II SIMPOM. Rio de Janeiro:Uni-rio, 2012

McGILL, D. Sound in motion:a performer’s guide to greater musical expression. Bloomington:

Indiana university press, 2007.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999

_________________________. O visível e o invisível. São Paulo: Editôra Perspectiva, 1971.

MIKSZA, Peter. Relationships among achievement goal motivation, impulsivity, and the music in Psychology of Music 39(1) 50–67, 2011

MILLICAN, J. Si. Describing Instrumental Music Teachers’ Thinking: Implications for Understanding Pedagogical Content Knowledge In: Update31(2) 45–53National Association for Music Education 2013

PARNCUTT, Richard. Can researchers help artists? Music performance research for music students in Music Performance Research Royal Northern College of Music Vol 1(1): 1-25,2007

Downloads

Publicado

2018-11-06

Como Citar

BOTELHO, M. O Repertório para Trombone solo: Procedimentos preparatórios. The Brazilian Trombone Association Journal, [S. l.], v. 2, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/btaj/article/view/41181. Acesso em: 30 abr. 2024.