Pesquisa com crianças moçambicanas
ética, construção e relações
Abstract
In recent years, research with children and childhoods have considered scenarios and contexts, expanding the voices and ways of understanding about the theme and children as subjects of rights, participative and active in their processes. To research with children is to understand their surroundings, their cultures and realities inserted, in constant dialogues and exchanges. This article dialogues with ethical and methodological issues based on doctoral and postdoctoral research (2014 to 2021) conducted with children in southern Mozambique. Understanding the ways in which research and its methodologies have been thought and its inaugural relationship to the pandemic, it is also necessary to align the ethical issues with the times and conditions in which the research takes place, expanding the debate to the current situation and its modifications. Research with children is still a challenge and requires the researcher sensitivity and availability of creation and reinvention with children.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).