They tried to silence me, but I resisted:
LGBTQIA+ students in the sights of heterosexuality pedagogy in their educational path
Abstract
This paper aimed to analyze power relations in school and marginalization of LGBTQIA+ community. Based on some author’s ideas, like Foucalt (1987) and Louro (2019), we assume that school acts as a heteronormative space, which intend to discipline bodies to behave based on heterosexuality pedagogy that follows heteronormative patterns. Methodolog¬ically, it is qualitative research with data collection through online questionnaires. Results pointed that school territory is still being heterosexist, marginalizing, downgrading, putting on surveillance everyone who escapes and subverts norms. Besides, data also put in evidence that there is a gap that needs to be filled, referring to the absence of gender and sexual diversity discussion both in subjects and in teacher training.
KEYWORDS: Territory. Power. Sexual diversity. Education.
Image: LGBTQIA+ pride flag. Source: https://www.mdsaude.com/psiquiatria/identidade-genero-lgbtqia/
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).