BUILDING TRANSLATIONS AND INTERCULTURALITY BETWEEN DISTINCT CULTURAL MARGINS:
SOCIOPEDAGOGICAL MEDIATION AS SOCIOANTHROPOLOGY APPLIED TO TEACHING AND LEARNING
Abstract
Teaching and learning imply intercultural communication, communication between different people. Failure often stems from the non-contextualization of non-translation between cultural margins, the absence of an intercultural and socio-pedagogical mediation that allows the novelty to make sense for learners. Learning implies an intercultural or even intrapersonal mediation, materialized in a socio pedagogical mediation from the cultural margins from which educators and students come, making each self less monocultural and, on the contrary, more complete and mestizo of itself and others. So, more intercultural. Within the scope of this argument, this text intends to point out reflections and action models for the construction of mediating and intercultural pedagogies as socio anthropologies applied to education, be it school or non-school, illustrated with Portuguese contexts particularly linked to the integration of immigrants in Portuguese society.
KEYWORDS:
Intercultural mediation. Socio-pedagogical mediation. Translation. Interculturality.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).