Encontrabilidade da informação em um repositório bilíngue (português-libras)

o caso do Repositório Huet

Authors

  • Rodrigo Oliveira de Paiva Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação - UFPA / Museu Paraense Emílio Goeldi https://orcid.org/0000-0002-0632-2823
  • Alegria Benchimol Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação - UFPA / Museu Paraense Emílio Goeldi https://orcid.org/0000-0003-0920-992X
  • Tania Chalhub Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação - UFPA / Instituto Nacional de Educação de Surdos - INES

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2019v15n4.52717

Abstract

The Digital Repositories were created within the Information Age and open access for the scientific production context. They work as informational environments projected to store, maintain and spread data of digital origin or not. For diverse users, one of the attractive features in the use of digital environment, such as the repository, is that the information needed can be effectively found. For deaf people this is not different, considering that their needs when using the repository are often like those who hear. That way, this research intends to analyse the problem rising from the question: What is the perception of the deaf community of the Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES – National Institute of Deaf Education) about the data findability in the Huet Digital Repository? Based within this horizon, this research main objective is to analyse the Huet Digital Repository data findability from the perspective of the INES deaf people community. Specifically, it intends to: a) link the concepts of Digital Repository, Data Findability and Deaf; b) identify the Huet Repository data findability characteristics from the Checklist use; c) describe the INES deaf community perception about the Huet Repository findability of digital objects for deaf people education. To fulfil such objectives the research is defined as descriptive, with a quali-quantitative approach that uses an electronic questionnaire, there is also a semistructured interview as a tool for data collection. The sample to which the questionnaire was applied consists of 11 deaf and non deaf INES teachers. The semistructured interview was applied to five (5) deaf and non deaf INES students. Both tools were adapted from a checklist for the data findability features of informational environments. results show that not all the data findability features are present in the Huet Repository. Some of them have solvable problems. Besides that, the INES deaf community indicates important issues that are able to improve the digital environment analysed, that way breaking barriers to minorities digital inclusion, a linguistic minority in this case. This research does not reach a conclusion; however, it expects to stir up the discussion about findability, taking into consideration the opinions of the users, mainly the users that are part of minorities with diverse characteristics, which must be heard as well as the deaf ones.

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Author Biographies

Rodrigo Oliveira de Paiva, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação - UFPA / Museu Paraense Emílio Goeldi

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará (2013) e Mestrado em Ciência da Informação pelo PPGCI - UFPA (2020). Possui experiência nas áreas de tratamento técnico de materiais informacionais e repositórios digitais. Tem interesse de pesquisa na área de comunicação científica acessibilidade. Atualmente exerce o cargo de Técnico do Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações, lotado no Serviço de Biblioteca do Museu Paraense Emílio Goeldi.

Alegria Benchimol, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação - UFPA / Museu Paraense Emílio Goeldi

Doutora em Ciência da Informação pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT/UFRJ- ECO ) em 2015. Mestre em Ciência da Informação, desde 2009, pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT/UFF) e Graduada em Letras (Português e Francês) pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Pará (PPGCI). Atua nas áreas de Comunicação Científica e documentação de acervos científicos.

Tania Chalhub, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação - UFPA / Instituto Nacional de Educação de Surdos - INES

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense (1982), mestrado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1988) e doutorado em Social Work - University of Minnesota (1995). Atualmente é professor adjunto do Instituto Nacional de Educação de Surdos, coordenação do repositório digital do Instituto Nacional de Educação de Surdos, serviços técnicos especializados do Instituto Nacional de Educação de Surdos e serviços técnicos especializados do Instituto Nacional de Educação de Surdos. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em tecnologias na educação de surdos, atuando principalmente nos seguintes temas: comunicação científica, tecnologias e acessibilidade informacional na educação de surdos, acesso livre à informação científica em repositórios e acessibilidade.

Published

2020-08-26

Issue

Section

RESUMOS DE DISSERTAÇÕES