A biblioteca universitária na formação de professores

uso de fontes de informação e a pesquisa científica

Authors

  • Rodrigo Silva Caxias de Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Francine Conde Cabral PPGCIN/UFRGS https://orcid.org/0000-0002-2676-4688
  • Lays Ieggle
  • Jéssica Paola Macedo Müller Sociedade Brasileira de Computação
  • Patricia Valerim PPGCIN/UFRGS https://orcid.org/0000-0002-1119-247X
  • Patrícia Saldanha PPGCIN/UFRGS
  • Luziane Graciano Martins PPGCIN/UFRGS
  • Sabrina Clavé Eufrásio Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia – Campus Canoas/ RS

Abstract

This study analyzes the use of digital and electronic resources in teacher’s formation in three university libraries: the Federal University of Rio Grande do Sul, the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul, and the University of Passo Fundo. The interrelationships between culture and education, and the personal ability to understand and adapt to the new emerging culture happens in cyberspace through the virtualization of the information. In this paper we investigate whether the electronic resources of information are elements that enhance the didactic-pedagogical role of the library, being centered on the search and retrieval of information, and becoming a core part of the research process. Finally, the study indicates the need to qualify the library so that it becomes a cultural and reflective space, focused on people’s education, where research is the axis that articulates the political-pedagogical processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Silva Caxias de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Comunicação e Informação, Professor do Programa de Pós-graduação da UFRGS e do Departamento de Ciências da Informação (UFRGS), Bacharel em Biblioteconomia, Mestre em Educação. Atuou em bibliotecas escolares, universitárias e centros de informação. 

 

Francine Conde Cabral, PPGCIN/UFRGS

Mestranda em Ciência da Informação, Bacharel em Biblioteconomia

Jéssica Paola Macedo Müller, Sociedade Brasileira de Computação

Bacharel em Biblioteconomia

Patricia Valerim, PPGCIN/UFRGS

Mestranda em Ciência da Informação, Bacharel em Biblioteconomia

 

Patrícia Saldanha, PPGCIN/UFRGS

Mestranda em Ciência da Informação, Bacharel em Biblioteconomia

 

Luziane Graciano Martins, PPGCIN/UFRGS

Mestranda em Ciência da Informação, Bacharel em Biblioteconomia 

Sabrina Clavé Eufrásio, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia – Campus Canoas/ RS

Bibliotecária-documentalista, Mestranda em Ciência da Informação - PPGCIN/UFRGS

Published

2021-09-04

Issue

Section

Reserch Reports