“PREPARE THAT THE FLOOR WILL LIGHT”: analysis on the occupation movement of the Federal Institute of Cabedelo/PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46906/caos.n25.54893.p69-97

Keywords:

Occupancy; Students; Participation; Resistance

Abstract

This article comes from the Author's final work (2017), which aimed to investigate the School Occupation movement in 2016, with emphasis on the Federal Institute of Paraíba (IFPB) campus Cabedelo. The methodological path refers to the initial access to the research carried out during the occupation of the campus through the Extension Project entitled University and Youth: citizen walkway. Such research was carried out by students XX and XX, linked to the group mentioned above, under the responsibility of teacher XX. The second moment was the realization of a focus group with the students who were part of the occupation, in order to understand how the school-student relationship occurs after the occupation movement. With the mobilization of some theorists such as Castells (2013), Gohn (2011), Poerner (2004) Foracchi (1972), Ianni (1963), Sposito (2000), Pais (1993), one can understand the trajectory of social movements of youth and its dynamics in contemporary times. In this sense, with the results, it becomes noticeable a greater amount of participation by younger students, concentrated in the first year, and, from the reports, a change in the relationship with the school is demonstrated through a greater appropriation of the school space. students participating in this research.

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Author Biographies

Raphaella Ferreira Mendes, Universidade Federal de Campina Grande

Mestra em Ciências Sociais no Programa de Pós - Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal de Campina Grande - PPGCS/UFCG; Graduada em Ciências Sociais - Licenciatura pela Universidade Federal da Paraíba. Atuou no Programa de Iniciação à Docência (PIBID) em Sociologia, através da Política Nacional de Formação de Professores do Ministério da Educação (MEC), e no Projeto Gênero e Diversidade na Escola (GDE), pelo Programa de Licenciaturas (PROLICEN), ambos vinculados à Universidade Federal da Paraíba, no período de 2013 a 2017.Desenvolve pesquisas sobre lideranças de mulheres nos movimentos sociais contemporâneos, principalmente durante a Primavera Secundarista (2016), no movimento de ocupações das escolas no município de Campina Grande/PB. Áreas de interesse: Movimentos Sociais, Gênero e Juventude.

Geovânia da Silva Toscano, UFPB

Professora Associada I do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal da Paraíba. É Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1993), Mestre (1999) e Doutora (2006) em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Pós-Doutorado na UNESP/Araraquara/SP. Atualmente é pesquisadora do Grupo Universitas/Brasil, pesquisadora do Núcleo de Pesquisa sobre Educação Superior/UFPB. Atua principalmente nos seguintes temas: educação e sociedade, extensão universitária, ensino superior, cultura e sociedade, ensino de sociologia, juventude, educação política, ensino médio, memória, meio ambiente e sociedade, saúde e sociedade.

Published

2020-12-10

Issue

Section

DOSSIÊ JUVENTUDE, PARTICIPAÇÃO POLÍTICA E EDUCAÇÃO