AFROCENTRICITY IN THE THEATRICAL WORK “DONA MARIA DO DOCE”: art teaching and anti-racist perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46906/caos.n26.57855.p71-89

Keywords:

Storytelling, Performance, Afrocentric, Anti-racist Education

Abstract

This article seeks to share the process of systematizing the theatrical work “Dona Maria do Doce” through an Afro-centered perspective. The show consists of authorial work relevant to my student and professional trajectory. I use bibliographic research based on the epistemology of black intellectuals. In order to contribute to studies in the performing arts, I present the work “Dona Maria do Doce” as a result of an emancipatory creative process, transforming art and education taking into account my experiences as an artist, student/educator and black woman.

   

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Author Biographies

Fernanda Mara Ferreira Santos, Universidade de Brasília/Universidade Estadual da Paraíba

Atriz, arte-educadora, ativista e pesquisadora das temáticas referentes à educação, arte e relações étnico-raciais. Atualmente leciona a disciplina Artes na Socioeducação e desenvolve trabalhos artísticos e socioculturais de valorização da estética negra/preta no estado da Paraíba. Possui especialização em Arte-Educação e Uso de Novas Tecnologias pela UNB, especialização em Literatura e Culturas Africanas e Afro-brasileiras pela UEPB e Graduação de Licenciatura em Teatro pela UFPB. ID Lattes: 0770113094027180.

 

Victor Hugo Neves de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

Artista e pesquisador em dança. Professor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba e do Mestrado Profissional em Artes (PROFArtes/UFPB), no qual desenvolve pesquisas sobre a educação das relações étnico-raciais no contexto das Artes da Cena. Coordena o Grupo de Pesquisa em Cena Preta/Quilombo em que se desenvolvem investigações sobre o impacto das referencialidades hegemônicas na formação universitária em dança e teatro e o Coletivo de Dança Redemoinho. ID Lattes: 0747191487082208.

   

Published

2021-06-12

Issue

Section

DOSSIÊ POÉTICAS POLÍTICAS AFRODIASPÓRICAS: abordagens interdisciplinares