“DO YOU SEE WHAT I'M TALKING ABOUT?” Reflections on active listening and voice performances in the educational context during the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46906/caos.n28.60919.p163-181

Keywords:

education, listening, performance, voice

Abstract

The transformation experienced in the educational environment as a result of the coronavirus pandemic in 2020 was marked by the impossibility of interaction between bodies. The immediate estrangement that occurred as a result of this situation and the apprehension of the classroom as a privileged locus for understanding the relationship between the senses allowed me to reflect on the relationship between vision and hearing from its historical and cultural construction. The classes taking place remotely and some of the didactic strategies - such as the use of podcasts - developed by the teachers whom I had the opportunity to follow in the exercise of their profession, gave rise to an analysis of what I chose to call performances of the voice in the educational context and the teaching-learning process itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Melissa Contreiras, Universidade de Brasília

Graduanda em Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade de Brasília. Participante bolsista-CAPES do Projeto Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência nos anos de 2018 e 2019; duas vezes monitora, uma vez na disciplina Introdução à Antropologia e outra em Teoria Antropológica 1; participante da gestão do Centro Acadêmico de Antropologia da UnB nos anos de 2018 e 2019; artigo publicado com o título "Entre alunos e professores: percebendo os níveis de realidade da democracia" Rev. Textos Graduados, v. 6, n. 2 (2020), 119-130; participante da equipe do podcast Mundaréu e bolsista do projeto “O que faz a Antropologia? Desenvolvimento e estruturação de um podcast como recurso digital de apoio ao ensino e à aprendizagem” do Centro de Educação à Distância da UnB durante um ano entre os anos de 2020-2021; voluntária no Projeto Institucional de Bolsas de Iniciação Científica 2020/21 com a pesquisa intitulada  "A disputa de significados nas discussões sobre a Participação Social em uma democracia representativa"; apresentação da pesquisa intitulada "Social Participation: The Deconstruction of a Government Policy as a Way of Remaking the State?" no painel "Governmental Policies and Power Practices: Connections, Margins and Devices" no IUAES 2021 Yucatan Congress. ID Lattes: 9236153375449595.

Published

2022-06-10