The Brasil Paralelo’s Documentary under a Neoformalist Study

An investigation of style through Pátria Educadora webseries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2023v18n.63875

Keywords:

Neoformalism, Documentary, Brasil Paralelo, New Brazilian Right

Abstract

The paper analyzes the first episode of the documentary webseries Pátria Educadora, produced by Brasil Paralelo, a Brazilian company that is among the largest in the world as a producer of audiovisual content dedicated to extreme right-wing political communication. It starts from a neoformalist approach, supported by authors such as Bordwell and Thompson, to problematize how the style of the documentary is configured and operational in the development of the narrative and in the orientation of the discourse. As a result, we notice that the dominant force of the style is the play of contrapositions, operated by the acceleration and deceleration of the montage, in devices of symbolic and stunning action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur Victor Sousa de Moura, Universidade Federal do Pará

Victor Moura is graduating in Cinema and Audiovisual and is a student of the technical course in Scenography at the Federal University of Pará. He is currently a fellow of the PIBIPA program (ICA/UFPA) in the Research Project entitled Lab Neo Cine: Laboratory of Neoformalist Analysis of Cinema and Audiovisual, coordinated by Prof. Dr. azswqwwwqaqqráAlex Damasceno, where he develops research on the production company Brasil Paralelo.

Alex Damasceno, Universidade Federal do Pará

Professor at the Graduate Program in Arts and at the Cinema and Audiovisual Course at the Federal University of Pará. PhD in Communication and Information from the Federal University of Rio Grande do Sul

References

ANDRADE, Rafael Herculano de. NEGACIONISMO NO YOUTUBE: Um “Brasil Paralelo” a serviço das novas direitas. 2022. 224 f. Trabalho de Conclusão de Curso (História) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos.

BONSANTO, André. Narrativas “historiográfico-midiáticas” na era da pós-verdade: Brasil Paralelo e o revisionismo histórico para além das fake news. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, maio de 2021.

BAUDRY, Jean-Louis. Cinema: “Efeitos ideológicos produzidos pelo aparelho de base”. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. 1 ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2018.

BORDWELL, David. THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. São Paulo: Editora da USP, 2013.

BORDWELL, David. Historical poetics of cinema. In. PALMER, B. (org.). The cinematic text: methods and approaches. Atlanta: Georgia State Literary Studies, 1989.

CHAFUEN, Alejandro. The 2022 Ranking Of Free-Market Think Tanks Measured By Social Media Impact. Forbes, 26 de abril de 2022. Policy. Disponível em: shorturl.at/cKM18. Acesso em 23 de junho de 2022.

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

FINGER, Vinícius. História, mídia digital e anti-ciência: a quimera narrativa do canal brasil paralelo. Historiæ, Rio Grande, v. 12, n. 2, p. 18, 2021.

GRUNER, Clóvis; CLETO, Murilo. “Sete denúncias”: guerra cultural e retórica antissistema no documentário da Brasil Paralelo sobre a pandemia. In: OLIVEIRA, Rodrigo Cássio; CHRISTINO, Daniel; JÚNIOR, Eliseu Vieira Machado (org.). Covid -19 e a comunicação. Goiânia: Cegraf UFG, 2021.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. 5. ed. Campinas: Papirus, 2010.

PAULO, Diego. Os mitos da Brasil Paralelo – uma face da extrema-direita brasileira (2016-2020). REBELA - Revista Brasileira de Estudos Latino-Americanos, Florianópolis, v. 10, n. 1, 2020.

PÁTRIA EDUCADORA. O Fim da História. Felipe Valerim. São Paulo, Brasil Paralelo, 2020. Disponível em: <https://youtu.be/EU5sAWPKgMc>. Acessado em 15 de julho de 2022.

PUDOVKIN, Vsevolod. Os métodos do cinema. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. 1 ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2018.

THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor: neoformalist film analysis. New Jersey: Princeton University Press, 1988.

Published

2023-06-30

How to Cite

SOUSA DE MOURA, A. V.; DAMASCENO, A. The Brasil Paralelo’s Documentary under a Neoformalist Study: An investigation of style through Pátria Educadora webseries. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 18, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2023v18n.63875. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/63875. Acesso em: 18 may. 2024.