PROFESSIONAL MASTER’S DEGREE: TEACHING EXPERIENCES FOR THE PHILOSOPHICAL TEACHING OF PHILOSOPHY
DOI:
https://doi.org/10.7443/problemata.v9i3.41675Keywords:
Experience. Teaching. Philosophy.Abstract
This work aims to present two experiences that include thinking about the teaching of philosophy from the teaching experience of basic education teachers who were PIBID supervisors and today are PROF-FILO students. At the first moment, Magnun Luiz de Oliveira presents the “minor teaching of philosophy” through the philosophical practice experience, a project of the PIBID Philosophy Subproject of UFRN/Natal. Then, Sueny Nóbrega Soares de Brito brings “the experience of oneself in the process of teaching and learning in the teaching of philosophy” that upturn the own experience of teaching philosophy from discussions generated in the master’s degree.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 11.684, de 02 de junho de 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm#art1>. Acesso em: 15/06/2017 (Altera o art. 36 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias nos currículos do ensino médio).
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm#art1> Acesso em: 15/06/2017 (Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, ...).
CERLETTI, A. O ensino de filosofia como problema filosófico. Tradução de Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2009. (Coleção Ensino de Filosofia).
Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27. jul./dez. 2011. Disponível em: . Acesso em: 20 de maio de 2017.
DELEUZE, Gilles. Conversações. 3ª Ed. São Paulo: Ed. 34, 2013.
GALLO, Silvio. A filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. ETHICA. Rio de Janeiro, V.13, N.1, P.17-35, 2006.
GALLO, Sílvio. Deleuze e a Educação. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
KOHAN, Walter Omar. Filosofia: O paradoxo de aprender e ensinar. Tradução de Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2009. (Coleção Ensino de Filosofia).
LARROSA, Jorge. Desejo de realidade – Experiência e alteridade na investigação educativa. In: BORBA, Siomara; KOHAN, Walter (Org.). Filosofia, aprendizagem, experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
______. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-27, jul./dez. 2011.
______. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Espanha: Universidade de Barcelona, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf>. Acesso em: 17 de maio de 2017.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Do ensino da filosofia: estratégias interdisciplinares. Educação em Revista, Marília, v.12, n.1, p.81-96, Jan.-Jun., 2011. Disponível em: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/1539>. Acesso em 19/03/2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).