PROFESSIONAL MASTER’S DEGREE: TEACHING EXPERIENCES FOR THE PHILOSOPHICAL TEACHING OF PHILOSOPHY

Authors

  • José Teixeira Neto
  • Magnun Luiz Luiz de Oliveira
  • Sueny Nóbrega Soares de Brito

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v9i3.41675

Keywords:

Experience. Teaching. Philosophy.

Abstract

This work aims to present two experiences that include thinking about the teaching of philosophy from the teaching experience of basic education teachers who were PIBID supervisors and today are PROF-FILO students. At the first moment, Magnun Luiz de Oliveira presents the “minor teaching of philosophy” through the philosophical practice experience, a project of the PIBID Philosophy Subproject of UFRN/Natal. Then, Sueny Nóbrega Soares de Brito brings “the experience of oneself in the process of teaching and learning in the teaching of philosophy” that upturn the own experience of teaching philosophy from discussions generated in the master’s degree.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 11.684, de 02 de junho de 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm#art1>. Acesso em: 15/06/2017 (Altera o art. 36 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias nos currículos do ensino médio).

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm#art1> Acesso em: 15/06/2017 (Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, ...).

CERLETTI, A. O ensino de filosofia como problema filosófico. Tradução de Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2009. (Coleção Ensino de Filosofia).

Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27. jul./dez. 2011. Disponível em: . Acesso em: 20 de maio de 2017.

DELEUZE, Gilles. Conversações. 3ª Ed. São Paulo: Ed. 34, 2013.

GALLO, Silvio. A filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. ETHICA. Rio de Janeiro, V.13, N.1, P.17-35, 2006.

GALLO, Sílvio. Deleuze e a Educação. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

KOHAN, Walter Omar. Filosofia: O paradoxo de aprender e ensinar. Tradução de Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2009. (Coleção Ensino de Filosofia).

LARROSA, Jorge. Desejo de realidade – Experiência e alteridade na investigação educativa. In: BORBA, Siomara; KOHAN, Walter (Org.). Filosofia, aprendizagem, experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

______. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-27, jul./dez. 2011.

______. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Espanha: Universidade de Barcelona, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf>. Acesso em: 17 de maio de 2017.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Do ensino da filosofia: estratégias interdisciplinares. Educação em Revista, Marília, v.12, n.1, p.81-96, Jan.-Jun., 2011. Disponível em: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/1539>. Acesso em 19/03/2018.

Published

2018-10-27

Issue

Section

THE TEACHING OF PHILOSOPHY AND THE PROF-FILO MASTER