TEACHING PHILOSOPHY, LAW 10.639 / 03 AND THE DEVIR NEGRO

Authors

  • Fernando Santos de Jesus Universidade do Estado do Rio de Janeiro Universidade Federal do Ceará http://orcid.org/0000-0003-4898-8583
  • Filipe Luis Cerqueira Carvalho
  • Marcos Borges Santos
  • Jackson Aurélio Soares

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v10i2.44691

Keywords:

Law 10.639/03, Devir, Philosophy

Abstract

This study is mainly aimed to contribute to the debate about the teaching of philosophy in Brazil and the possibilities of thinking about curriculum reform in this field of knowledge from the perspective of thinking difference as molar change point. For this trait that makes some provocative points the reader to wonder about the legitimacy of other ways of thinking philosophy out of the Brazilian educational system considered appropriate in the establishment of general rules. It is in this framework that the design is thought that the law is a law 10.639/03 deviation, be a singularity within a general order system. Esplanades are briefly some possibilities for the genesis of what would teach-learn to think (more specifically the case of teaching philosophy) and how it is a becoming black minority. The conclusions point to the need in the rebuilding of the curricular direction facing the philosophical disciplines with a unique philosophy of descentralization, a European.

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Author Biographies

Fernando Santos de Jesus, Universidade do Estado do Rio de Janeiro Universidade Federal do Ceará

Graduação em Pedagogia e Filosofia ambos pela Universidade do estado do Rio de janeiro - UERJ, Mestre e especialista em Relações Étnicorraciais, ambos pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Sucokw da Fonseca - CEFET-RJ. Tutor de Educação a Distância - EAD credenciado pela UERJ. Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq

Filipe Luis Cerqueira Carvalho

Mestrando em Educação, Cultura e Comunicação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FEBF. Graduado em pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Participa do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiro – NEAB / UERJ.

Marcos Borges Santos

Graduando de Pedagogia Pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro/UERJ. Participa do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros (NEAB) localizado na UERJ. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de história e cultura afro-brasileira e africana, relações étnico-raciais e formação docente.

Jackson Aurélio Soares

Graduando em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ atuando em pesquisa com ênfase na educação da População Negra no Rio de Janeiro entre os séculos XlX e XX

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Published

2019-11-21