“BEFORE YOU KNOW WHERE YOU GO, I NEED TO KNOW WHO YOU ARE”:
GRIOT TECNOLOGY, PHILOSOPHY AND EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.7443/problemata.v10i2.49137Keywords:
Griot, Education, PhilosophyAbstract
This article proposes a philosophical approach on activity’s griot, emphasizing the educative perspective. From the traditional phrase, “Before you know where you are going, you need to know who you are”, the text gives a panoramic view of what is the griot condition. It then announces griot technology devices: agent, storytelling, and terrain.
Downloads
Download data is not yet available.
References
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
BAKHTIN, Mikhail 2009. Para uma filosofia do ato. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza. Disponível em:letrasuspdownload.wordpress.com/2009/09/20/livropara-uma-filosofia-do-ato/ i . Acesso em: 12 Ago. 2018.
BERNAT, Isaac. Encontros com o GriotSotiguiKouyaté. Rio de Janeiro: Pallas, 2013.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Casa Civil da Presidência da Republica, Brasília, DF, Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm >. Acesso em: 01 de fev. de 2010
BRASIL. LEI Nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996 (LDB). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Diário do Senado Federal, Casa Civil da Presidência da Republica, Brasília, DF, Disponível em: <http://www.senado.gov.br/sf/publicacoes/diarios/ df/sf/2007/06/28062007/21200.pdf > Acesso em: 19 de ago. 2018
BRASIL. PARECER N.ºCNE/CP003/2004, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena, Conselho Nacional de Educação, Diário Oficial da União, Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/003.pdf> Acesso em: 26 de out.2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/ Acesso em: 26 de out.2018.
DIOP, Cheik Anta. A unidade cultural da África negra:esferas do patriarcado e do matriarcado na antiguidade clássica. Tradução Silvia Cunha Neto. Luanda: Edições Mulemba, 2014.
FREUD, Sigmund. “Sobre o narcisismo: uma introdução”. In: Obrascompletas psicológicas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1987. Vol.14.
HALE, Thomas A. Griotsand Griotes: Masters ofwordsandmusic. Bloomington: Indiana University Press, 2007.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11 ed. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2006
KOUYATÉ, Hassane. “Por que contar histórias? O que contar? Como contar?” – Boca do Céu,2012, 13, 14, 15 de setembro de 2012.
KOUYATÉ, Sotigui. Entrevista concedida ao Encontro de Palhaços Anjos do Picadeiro 5. Rio de Janeiro: 2006
KOUYATÉ, Toumani. “Djéliya- a arte prática da transmissão na tradição oral mandingue”. Paço do Baobá, 2013, 19 e 20 de outubro 2013.
KOUYATÉ, Toumani. “Conto, instrumento de educação, de formação e de transmissão Tema: o conto - o contador de história - a escolha de seus contos - o repertório - os instrumentos do narrador” - Paço do Baobá, de 20 a 24 de janeiro de 2014.
NIANE, Dijabrir T. “O Mali e a segunda expansão Manden”. In: ______. (Ed). História Geral da África, IV: África do século XII ao XVI. 2.ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010. p. 133-192.
______.Sundjata ou A Epopéia Mandinga. Trad. Oswaldo Biato. São Paulo: Ática, 1982.
SILVA, Francizete Correia Amaro; CAMPELO, Maria Paula Silvestre; OLIVEIRA, Sidney Medeiros. “As leis de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira e o Educador do Século XXI” In RevistaMultidisciplinar e de Psicologia,v. 8, n. 22 (2014), pp.23-32 .
SANTOS, Toni Edson. “Negros pingos nos “is”: djeli na África ocidental; griô como transcriação; e oralidade como um possível pilar da cena negra” In:Urdimento, v.1, n.24, p157-173, julho 2015
SOMÉ, Sobonfu. O Espírito da Intimidade: ensinamentos ancestrais africanos sobre maneiras de se relacionar. Tradução . São Paulo: Odysseus, 2007.
BAKHTIN, Mikhail 2009. Para uma filosofia do ato. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza. Disponível em:letrasuspdownload.wordpress.com/2009/09/20/livropara-uma-filosofia-do-ato/ i . Acesso em: 12 Ago. 2018.
BERNAT, Isaac. Encontros com o GriotSotiguiKouyaté. Rio de Janeiro: Pallas, 2013.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Casa Civil da Presidência da Republica, Brasília, DF, Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm >. Acesso em: 01 de fev. de 2010
BRASIL. LEI Nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996 (LDB). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Diário do Senado Federal, Casa Civil da Presidência da Republica, Brasília, DF, Disponível em: <http://www.senado.gov.br/sf/publicacoes/diarios/ df/sf/2007/06/28062007/21200.pdf > Acesso em: 19 de ago. 2018
BRASIL. PARECER N.ºCNE/CP003/2004, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena, Conselho Nacional de Educação, Diário Oficial da União, Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/003.pdf> Acesso em: 26 de out.2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/ Acesso em: 26 de out.2018.
DIOP, Cheik Anta. A unidade cultural da África negra:esferas do patriarcado e do matriarcado na antiguidade clássica. Tradução Silvia Cunha Neto. Luanda: Edições Mulemba, 2014.
FREUD, Sigmund. “Sobre o narcisismo: uma introdução”. In: Obrascompletas psicológicas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1987. Vol.14.
HALE, Thomas A. Griotsand Griotes: Masters ofwordsandmusic. Bloomington: Indiana University Press, 2007.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11 ed. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2006
KOUYATÉ, Hassane. “Por que contar histórias? O que contar? Como contar?” – Boca do Céu,2012, 13, 14, 15 de setembro de 2012.
KOUYATÉ, Sotigui. Entrevista concedida ao Encontro de Palhaços Anjos do Picadeiro 5. Rio de Janeiro: 2006
KOUYATÉ, Toumani. “Djéliya- a arte prática da transmissão na tradição oral mandingue”. Paço do Baobá, 2013, 19 e 20 de outubro 2013.
KOUYATÉ, Toumani. “Conto, instrumento de educação, de formação e de transmissão Tema: o conto - o contador de história - a escolha de seus contos - o repertório - os instrumentos do narrador” - Paço do Baobá, de 20 a 24 de janeiro de 2014.
NIANE, Dijabrir T. “O Mali e a segunda expansão Manden”. In: ______. (Ed). História Geral da África, IV: África do século XII ao XVI. 2.ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010. p. 133-192.
______.Sundjata ou A Epopéia Mandinga. Trad. Oswaldo Biato. São Paulo: Ática, 1982.
SILVA, Francizete Correia Amaro; CAMPELO, Maria Paula Silvestre; OLIVEIRA, Sidney Medeiros. “As leis de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira e o Educador do Século XXI” In RevistaMultidisciplinar e de Psicologia,v. 8, n. 22 (2014), pp.23-32 .
SANTOS, Toni Edson. “Negros pingos nos “is”: djeli na África ocidental; griô como transcriação; e oralidade como um possível pilar da cena negra” In:Urdimento, v.1, n.24, p157-173, julho 2015
SOMÉ, Sobonfu. O Espírito da Intimidade: ensinamentos ancestrais africanos sobre maneiras de se relacionar. Tradução . São Paulo: Odysseus, 2007.
Downloads
Published
2019-11-21
Issue
Section
FILOSOFIA AFRICANA E EDUCAÇÃO
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).