THE SUPERVISED INTERNSHIP IN PHILOSOPHY AS A PHILOSOPHICAL EXERCISE

Authors

  • Adriana Alves de Lima Lopes Universidade Estadual do Piauí - UESPI/Parnaíba

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v10i5.49658

Keywords:

Internship, Philosophy, Teaching

Abstract

This text aims to highlight the relevance of the supervised internship in philosophy. For this, against an instrumentalist view of teaching, we start from the assumption that the teaching of philosophy requires an interconnection between theory and practice, in which teacher education requires an openness to philosophy, based on the experience of philosophizing as a problematizing activity. From this perspective, we understand that it is also up to the philosophy teacher to ‘put himself in the world’, in the understanding that the teaching of philosophy also requires a creative reflection of reality, as an intermediary between language and the world. Thus, we divided the present article into two parts: the first presents an analysis of the definition of stage as reflective practice and philosophical activity; the second links teacher education in the proposal of philosophy teaching as interdisciplinary and dialogical.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, Raimundo Dutra. O acompanhamento do Estágio Supervisionado na formação docente. Curitiba: CRV, 2016.

______. O acompanhamento do estágio supervisionado no curso de pedagogia: um diálogo com as concepções e as condições de trabalho dos supervisores. 2015. 189 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2015.

CARMINATI, Celso João. Formação e ensino de filosofia. Perspectiva Filosófica, Recife, v. II, n. 38, ago./dez. 2012

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

______. Ensinar filosofia: da pergunta filosófica à proposta metodológica. In: KOHAN, W. Filosofia: caminhos para seu ensino. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

______. Ensino de filosofia e filosofia do ensino filosófico. In: GALLO, S.; CORNELLI, G.; DANELON, M. (Org.). Filosofia do ensino de filosofia. Petrópolis: Vozes, 2003.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Munõz. 3. ed. Rio de Janeiro: 34, 2010.

GALLO, Silvio. Filosofia e o exercício do pensamento conceitual na Educação Básica.
Educação e Filosofia, Uberlândia/ MG, v. 22, n. 44, p. 55-78, jul./dez. 2008.

GALLO, Silvio. Metodologia do ensino de Filosofia: uma didática para o Ensino Médio. Campinas/SP: Papirus: 2012.

KOHAN, Walter Omar. Como ensinar que é preciso aprender? Filosofia: uma oficina de pensamento. In: CORNELLI, G; CARVALHO, M. (Orgs). Ensinar Filosofia: Volume 2. Cuiabá: Central de Texto, 2013.

RODRIGO, Lídia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática pra o Ensino Médio. Campina, SP: Autores Associados, 2009. (Coleção Formação de Professores).

Published

2019-12-24

Issue

Section

Dossiê especial – EM DEFESA DA FILOSOFIA