PEDAGOGICAL PRAXIS IN ELEMENTARY SCHOOL:
PHILOSOPHY'S CONTRIBUTIONS TO THE RECONFIGURATION OF CAPITAL IN THE LIGHT OF PIERRE BOURDIEU
DOI:
https://doi.org/10.7443/problemata.v10i5.49670Keywords:
Philosophy, Cultural Capital, Pedagogical PraxisAbstract
Given the recent history on what Philosophy has been building regarding its curricular organization, it is striking to us how much cultural capital has been defining the school scenario. For Pierre Bourdieu, cultural capital is directly proportional to the attributes of somebody who is inserted in it, a property associated with habitus. In this respect, we aim from Bourdieu's three states of cultural capital: the incorporated, the objectified and the institutionalized, strengthening Philosophy as an area of knowledge in the sense of seeking epistemological foundations through documents research, to build a solid foundation, in its defense, in Basic Education. Thus, our notes present Philosophy as a potentially articulating body of knowledge for the reconfiguration of capital when associated with teaching via teacher's pedagogical praxis in Basic Education.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os Herdeiros: os estudantes e a cultura. Trad. Ione R. Valle e Nilton Valle. Florianópolis, SC. Editora da UFSC, 2014c.
BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas. Sobre a teoria da ação. Tradução: Maria Corrêa. Campinas, SP. 11ª Edição, Editora: Papirus Editora, 2014a.
______. Escritos de Educação. Em Nogueira M. A. e CATANI, A. (orgs.). Petrópolis, RJ. 4ª Edição, Editora: Vozes, 2014b.
______. La noblesse D'État: Grandes écoles et Esprit de Corps. Ed: Les Editions de Minuit. France. p. 569. 1989.
BRASIL. Ministério da Educação. Filosofia e Sociologia no Ensino Médio. Resolução CNE/CEB nº 1, de 18 de maio de 2009. Brasília, DF, 18 maio 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnaes/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/12768-filosofia-e-sociologia-no-ensino-medio-sp-1870990710. Acesso em: 10/10/2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Medida Provisória nº746, de 22 de setembro de 2016. Secretaria Geral. Brasília, DF, 22 set. 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm. Acesso em: 10/10/2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13415, de 16 de fevereiro de 2017. Secretaria Geral. Brasília, DF, 16 fev. 2017a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 10/10/2019
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 5692, de 11 de agosto de 1971. Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus. Congresso Nacional. Brasília, DF, 11 ago. 1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 10/10/2019.
BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017b. Congresso Nacional. Brasília, DF, 21/12/2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc-etapa-ensino-medio. Acesso em: 12/10/2019
BRASIL. Lei Orgânica do Ensino Secundário. Lei nº 4244, de 09 de abril de 1942. Brasília, DF, 09 abril. 1942. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 11/10/2019.
CARMINATI, Celso João. (Des)razões da retirada da Filosofia do Ensino Médio no Brasil. Revista Linhas, v. 5, n. 2, p. 1-13, 2004. Disponível em: <http://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1225/1038. Acesso em: 15/10/19.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 13ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
KOHAN, Walter Omar. La philosophie au Brésil au fil du temps. In: GOUCHA, Moufida (Org.). La philosophie. Une école de la liberté. Paris: Organisation des Nations Unies pour l’éducation, la science et la culture, 2007. p. 300
PASSERON, J. C. Morte de um amigo, fim de um pescador. In: ENCREVÉ, P.; LAGRAVE, R. M. Trabalhar com Bourdieu. Paris: Bertrand, 2003. Cap.1 , p. 17-92.
SHERRINGHAM, Mark. L’enseignement scolaire de la philosophie en France. La revue de l’inspection générale, Paris, n. 3, 2006. Disponível em: <http://media.education.gouv.fr/file/38/6/3386.pdf>. Acesso em: 13/10/19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).