A MATRIPOTÊNCIA NOS TERREIROS DE CANDOMBLÉ PELAS MÃOS DAS MAKOTAS
DOI:
https://doi.org/10.7443/problemata.v11i5.53465Keywords:
Feminin in Candomblés, Women of Terreiros, Ancestral Knowledge, Education in the Terreiros, MatripotenceAbstract
This article is an excerpt from a doctoral research that aims to analyze the feminine in the candomblés of Angola in Brazil, specifically the feminine positions of Makotas. and Matripotence (Oyerumi, 2016) and with methodology, we adopt everyday studies (Alves, 2010 and Caputo2016) and redevelopment studies (Alves, 2008). It is noteworthy that this research is part of a epistemological movement decolonial and anti-racist.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês B. de (Orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. 3. Ed. Petrópolis, RJ: DP, 2008, p. 15-38.
______. A compreensão de políticas nas pesquisas com os cotidianos: para além dos processos de regulação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1195-1212, out./dez. 2012. Disponível em: <https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/edicao/77>. Acesso em: 04 fev. 2020
CAPUTO, Stela Guedes. Educação nos terreiros e como a escola se relaciona com crianças de candomblé. Rio de Janeiro: Ed. Pallas, 2012
______. REPARAR MIÚDO, NARRAR KÉKERÉ Notas sobre nossa fotoetnopoética com crianças de terreiros. In: Revista Teias s v. 19 • n. 53 • Abr./Jun. 2018 •
DIOP, C. A. A Unidade Cultural da África Negra . Chicago: Third World Press. (Trabalho original publicado em 1959). apud citante, DOVE. Mulherismo Africana, Uma teoria Afrocêntrica. Jornal de Estudos Negros, 1998.
DOVE, Nah. Mulherismo Africana, Uma teoria Afrocêntrica . Jornal de Estudos Negros, Vol.28, no5, Maio de 1998. Disponível em: https://estahorareall.files.wordpress.com/2015/11/mulherisma-africana-uma teoriaafrocecc82ntrica- nah-dove.pdf. Acesso em: 15 de maio de 2020
ESCOBAR, Arturo. Mundos y conocimientos de outro modo: el programa de investigación de modernidad/colonialidade latinoamericano. Tabula Rasa, n. 1, p. 51-86, Ene.-Dic. 2003.
MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, Jun. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010269092017000200507&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 02 dez. 2019.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónké. Tradução para uso didático de OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. Matripotency: Ìyá in philosophical concepts and sociopolitical institutions. What Gender is Motherhood? Nova Iorque: Palgrave Macmillan, 2016, capítulo 3, p. 57-92, por Wanderson Flor do Nascimento. Acessado em 09/11/2019.
______. Conceituando o gênero: os fundamentos eurocêntricos dos conceitos feministas e o desafio das epistemologias africanas in Pensamento Feminista hoje: perspectivas decoloniais, Org. HOLANDA, Heloisa Buarque. Rio de Janeiro: Bazar do tempo. 2020. 84-95
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
(Coleção: Feminismos Plurais).
TEDLA, E. Sankofa: African Thought and Education . Washington, DC: Peter Lang. Apud citante, DOVE. Mulherismo Africana, Uma teoria Afrocêntrica . Jornal de Estudos Negros, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).