VOICE DISORDERS IN TEACHERS AND THEIR BIOPSYCHOSOCIAL PREDICTORS: AN EPIDEMIOLOGICAL STUDY

Authors

Abstract

ABSTRACT Objective: To analyze the prevalence of voice disorder and its predictive biopsychosocial factors in teachers of the municipal school system of the city of João Pessoa-PB. Materials and Methods: A representative sample of 270 professionally active elementary school teachers from the city of João Pessoa had vocal samples collected and later evaluated by specialists, who identified the presence or absence of voice disorder. Participants also answered questionnaires to assess occupational, physical, social, emotional and psychic factors. Descriptive analysis of the results was performed and logistic regression models were adjusted to select the biopsychosocial variables most strongly associated with the presence of voice disorder. The conclusions were presented as Odds Ratio and probabilities. Results: The prevalence of voice disorder in teachers was 86.3%. Two logistic regression models were obtained containing the variables most related to the presence of voice disorder. The first considered “female”, “high weekly workload”, “absence of resting place”, “loud noise”, “non-professional singing voice use” as strong predictors for voice disorder, with a probability of 98.4%, and the second identified “voice failure”, “high voice”, “lack of appetite”, “difficulty making decisions” and “not considering themselves more important than they think” as significant predictors, with a probability of 99.8%. Conclusion: The prevalence of voice disorder in teachers from João Pessoa-PB is quite high. Some biopsychosocial aspects are strongly associated with this disorder and their investigation can be used to select or predict the voice disorder in these professionals. DESCRIPTORS: Voice Disorders. Faculty. Risk Factors. Occupational Health. Statistical Models. Techniques Decision Support.

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Author Biographies

Priscila Oliveira Costa Silva, Universidade Federal da Paraíba

Mestre e Doutora em Modelos de Decisão e Saúde pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora do Departamento de Fonoaudiologia da UFPB.

Leonardo Wanderley Lopes, Universidade Federal da Paraíba

Professor Titular do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba. Professor Permanente do Programa Associado de Pós-Graduação em Fonoaudiologia (UFPB/UFRN), do Programa de Pós-Graduação em Modelos de Decisão e Saúde (UFPB) e do Programa de Pós-Graduação em Linguística (UFPB).

Denise Batista da Costa, Faculdade São Francisco

Doutoranda em Modelos de Decisão e Saúde (UFPB). Professora do curso de Fonoaudiologia da Faculdade São Francisco.

Larissa Nadjara Alves Almeida, Centro Universitário de João Pessoa e Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Modelos de Decisão e Saúde (UFPB). Professora do curso de Fonoaudiologia do Centro Universitário de João Pessoa (UNIPÊ) e professora substituta do Departamento de Fonoaudiologia da UFPB.

Rafael Nóbrega Bandeira, Centro Universitário de João Pessoa

Doutorando em Modelos de Decisão e Saúde (UFPB). Professor do curso de graduação e coordenador das pós-graduações em Fonoaudiologia do Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ.

Anna Alice Figueirêdo de Almeida, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Psicobiologia pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) e pós-doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana pela UNIFESP. Professora do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora Permanente do Programa Associado de Pós-Graduação em Fonoaudiologia (UFPB/UFRN), do Programa de Pós-Graduação em Neurociência Cognitiva e Comportamento (UFPB) e do Programa de Pós-Graduação em Modelos de Decisão e Saúde (UFPB).

Published

2019-10-28

How to Cite

Silva, P. O. C., Lopes, L. W., Costa, D. B. da, Almeida, L. N. A., Bandeira, R. N., & Almeida, A. A. F. de. (2019). VOICE DISORDERS IN TEACHERS AND THEIR BIOPSYCHOSOCIAL PREDICTORS: AN EPIDEMIOLOGICAL STUDY. Revista Brasileira De Ciências Da Saúde, 23(2). Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rbcs/article/view/48364