[62307] COMPETÊNCIAS ESSENCIAIS PARA PROMOÇÃO DA SAÚDE EM CURRÍCULOS DE CURSO DA SAÚDE

Authors

  • Gabrielle Mangueira Lacerda Mestranda em Saúde Coletiva pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPGSC) do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0001-9176-0686
  • Maria de Fátima Antero Sousa Machado Docente do Departamento de Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA),
  • Maria Rosilene Cândido Moreira
  • Franklin Delano Soares Forte UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6032.2022v26n1.62307

Keywords:

Health Promotion; Universities; Students; Social Determinants of Health; Health Human Resource Training; Professional Competence.

Abstract

Aim: The aim of this study was to analyze the pedagogical projects (PP) of graduation of courses in Health, from the perspective of the essential competences for health promotion (CompEPS).

Method: Documentary study conducted based on 11 PP courses of health area, of a Higher Education Institution, from the profile, objectives, competencies, and abilities. It was used the software Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires, IRaMuTeQ®, by means of Descending Hierarchical Classification (CHD), to assist in the analysis of documentary material under the CompEPS Matriz.

Results: The nine domains of the CompEPS matriz and their respective competencies investigated for the identification of pedagogical projects in the courses. The profile, objectives, competencies, and skills indicate the development of competencies for health promotion in the training of students in the courses studied. This brings a perspective of intentionality on the part of the PPs to develop health promotion professionals.

Conclusion: It was observed the manifestation of all competencies of the CompEPS matrix in PP, which represents an important process towards a training and practice of health promotion. Reflecting on the context of health promotion focused on PP represents an important indicator for improvements in the performance of professionals in the Unified Health System.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabrielle Mangueira Lacerda, Mestranda em Saúde Coletiva pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPGSC) do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Federal da Paraíba

Mestranda em Saúde Coletiva pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPGSC) do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Federal da Paraíba, Campus Universitário I. Castelo Branco I. João Pessoa, Paraíba, Brasil. 58051-900. gabrieellecz@gmail.com. https://orcid.org/0000-0001-9176-0686

Maria de Fátima Antero Sousa Machado, Docente do Departamento de Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA),

Maria de Fátima Antero Sousa Machado, Pós Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da UECE, Docente do Departamento de Enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA), campus Crato, Ceará. Brasil, CEP: 63105-000, fatimaantero@uol.com.br https://orcid.org/0000-0002-2541-8441

Maria Rosilene Cândido Moreira

Maria Rosilene Cândido Moreira, Doutora em biotecnologia, Professora Adjunta da Universidade Federal do Cariri (UFCA), Faculdade de Medicina, Barbalha, Ceará. Brasil. CEP:63.048-080. rosilene.moreira@ufca.edu.br. https://orcid.org/0000-0002-9821-1935

Published

2022-03-28

How to Cite

Lacerda, G. M., Machado, M. de F. A. S. ., Moreira, M. R. C. ., & Forte, F. D. S. (2022). [62307] COMPETÊNCIAS ESSENCIAIS PARA PROMOÇÃO DA SAÚDE EM CURRÍCULOS DE CURSO DA SAÚDE. Revista Brasileira De Ciências Da Saúde, 26(1). https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6032.2022v26n1.62307

Issue

Section

Pesquisa e Práxis no desenvolvimento da Saúde Coletiva no Nordeste