WRITING BY WOMEN IN ANTHROPOLOGY:
FROM CLASSIC TO INDIGENOUS ANTHROPOLOGISTS
Abstract
The objective of this paper is to analyze the production of anthropological knowledge and how the women who produce it have modified it. To this end, I present the trajectory of six anthropologists who occupied different spaces of power and subordination, and who contributed with writings and methodologies to Anthropology. I come from classic authors, Margaret Mead and Ruth Benedict. Then, I dialogue with the creative writing process of Zora Neale Hurston and Ruth Landes, women who did not gain status in the anthropological canon. Finally, I present the production of two indigenous anthropologists, Tayse Campos da Silva and Sandra Benites, who are rethinking their communities and contributing to other epistemologies. I conclude by demonstrating the importance of incorporating methods and references from indigenous, black and peripheral people, to transform the university and Anthropology.
KEYWORDS: Anthropology. Writing. Indigenous Women. Classical Theory.
IMAGE: Photo essay by Geslline Giovana Braga. Source: Iluminuras Magazine
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).