BLACK WOMEN, BLACK PERFORMANCE AND REINVENTIONS: reflections on black performance and black women as artists and intellectuals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46906/caos.n26.57501.p55-70

Keywords:

Black Women, Epistemic Plunder, Authorship, Black Performance

Abstract

This article discusses how much the artistic and knowledge productions of black women have been looted historically and how much today these creations do not fit the contours of traditional notions of authorship. The article revisits the discussions about authorship, as well as a space for historical erasure. The research also returns to the concept of black performance, as a space for the production of meaning, as well as the space for the production of self and existence. To affect the speeches around the bodies of black people and to reposition themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monica Pereira de Santana, PPGAC/Universidade Federal da Bahia

Artista do corpo e da palavra. É assim como Mônica Santana se define artisticamente, numa trajetória profissional multidisciplinar. É doutoranda e mestre em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia/Brasi. É bacharel em Comunicação Social (Jornalismo) pela mesma universidade, onde também cursou Especialização em Jornalismo e Direitos Humanos. Sua atual pesquisa constrói uma cartografia de criadoras negras contemporâneas que tem na produção da cena, espaço de produção de existências. ID Lattes: 4153826741380831.
 

Published

2021-06-12

Issue

Section

DOSSIÊ POÉTICAS POLÍTICAS AFRODIASPÓRICAS: abordagens interdisciplinares