THE CRITICAL LYRIC TRAVERSING SOCIOLOGY TEACHING: an account of a teaching initiation experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46906/caos.n33.69997.p281-300

Keywords:

sociology teaching, sociological imagination, critical lyric, experience report.

Abstract

This study analyzes the integration of critical lyrics in the teaching of Sociology in High School through the initiative of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID). We seek to understand how to use poetry, poems, cordel literature, and slam through a critical analysis for sociological teaching and what their outcomes were. The work highlights the experiences of Social Sciences undergraduate students from the Federal University of Santa Catarina (UFSC) at the Júlio da Costa Neves School in Florianópolis/SC. Eight activities-classes were conducted throughout PIBID in the 2023 academic year, and artistic languages were incorporated in five of the eight proposed classes. The study focused on two classes where various poetic genres were used. The investigation was conducted through participant observation, literature review, document analysis, and questionnaire. Thus, it is argued that the critical lyrics present in these forms of expression offer a critical interpretation of reality, enriching the content and the sociological imagination. Therefore, the study aims to analyze how poetic genres traversed sociological content and their effects on students.

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Author Biographies

Bruna Cobelo, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Ciências Sociais (bacharel) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e graduanda de Ciências Sociais (licenciatura) pela mesma universidade. Atuou enquanto bolsista do Programa de Iniciação à Docência (PIBID) pela CAPES entre os anos de 2022 e 2024. Participou do núcleo de pesquisa Núcleo Interdisciplinar de Políticas Públicas (NIPP/UFSC) de 2018 a 2020, no Instituto de Pesquisa de Risco e Sustentabilidade (IRIS/UFSC). É membra do Núcleo de Educação Ambiental (NEAmb/UFSC) e do Coletivo de Estudos em Ambientes, Percepções e Práticas (CANOA/UFSC). Atualmente investiga duas áreas: a primeira dirige-se ao saneamento básico, rural e indígena, antropologia da técnica e etnologia sobre os Mbya Guarani; e a segunda, sobre um ensino crítico, poesias e o conceito de lírico crítico. http://lattes.cnpq.br/6260949338041168.

Matheus Ferraz, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando em Licenciatura em Ciências Sociais na Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de sociologia, com ênfase em educação. http://lattes.cnpq.br/0527652629124104.

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Published

2024-12-07