CONTRIBUTIONS OF THE EDUCATION PROGRAM FOR HEALTH WORK (PET), AXIS OF CONTINUING EDUCATION (CE), TO THE WORK PROCESS IN THE CENTER FOR COMPREHENSIVE HEALTH CARE FOR THE ELDERLY IN JOÃO PESSOA

Authors

  • Juliana SAMPAIO Psicóloga, Doutora em Saúde Pública, Professora do Departamento de Promoção à Saúde da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB).
  • Izabelle Patrício Melo de PINHO graduanda em Medicina da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB).
  • Tatjana Teresa de Lima MIRANDA Fisioterapeuta, Especialista em Educação na Saúde para Preceptores do SUS, Fisioterapeuta do Centro de Atenção Integral à Saúde do Idoso (João Pessoa/PB).
  • Michelle Almeida SILVA graduanda em Odontologia da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB)

Abstract

Introduction: The Federal University of Paraíba and the Health Secretary of the city of João Pessoa have been developing actions in continuing education based on the Educational Program for Health Work, axis of continuing education (PET-CE), as of 2012 Public Calling. The PET-CE staff, together with a multidisciplinary team, develops continuing education activities at the Center for Comprehensive Health Care for the Elderly (CCHCE), starting with a reflection about the reality of the healthcare service and existing needs to then produce, collectively, strategies aimed at solving these problems. Objective: To report the contributions of the PET-CE project through the actions carried out in the CCHCE from August 2012 to January 2013. Results: We observed that professionals changed their practices; there was a greater democratization of relationships and strengthening of the healthcare service/training integration at this center, thereby contributing to improvements in the organization of such an institution. Conclusion: Continuing education has served as a trigger in the changing process as it allows the reflection of the work practices. However, it is important to maintain the conditions where these reflections are held, not to discontinue the changing process. DESCRIPTORS Health Education. Interprofessional Relations. Integrality in Health. Health of the Elderly. Communication.

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Author Biographies

Juliana SAMPAIO, Psicóloga, Doutora em Saúde Pública, Professora do Departamento de Promoção à Saúde da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB).

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1998), graduação em Bacharelado em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1998), mestrado em Serviço Social pela Universidade Federal de Pernambuco (2001) e doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz (2006). Atualmente é professora adjunto3 da Universidade Federal da Paraíba, membro do Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva da Paraíba e membro da Rede ABRAPSO Paraíba. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social e da Saúde, atuando principalmente com os seguintes temas: atenção básica, gestão do cuidado, políticas públicas, direitos sexuais e reprodutivos e gênero.

Izabelle Patrício Melo de PINHO, graduanda em Medicina da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB).

possui ensino-medio-segundo-grau pelo Instituto João XXIII (2006) . Tem experiência na área de Medicina.

Tatjana Teresa de Lima MIRANDA, Fisioterapeuta, Especialista em Educação na Saúde para Preceptores do SUS, Fisioterapeuta do Centro de Atenção Integral à Saúde do Idoso (João Pessoa/PB).

Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade Federal da Paraíba (1988). Tem experiência na área de Fisioterapia, trabalhando na área de Gerontologia à quinze anos. Atua nos níveis de educação, promoção, prevenção e Reabilitação da pessoa idosa. Se aperfeiçoou no Curso à Distância, na área de Envelhecimento promovido pela FIOCRUZ/ENSP e é Especialista em Saúde e Envelhecimento pela Universidade Federal da Paraíba, em parceria com o Ministério da Saúde e Secretaria Municipal de Saúde do Município de João Pessoa.

Michelle Almeida SILVA, graduanda em Odontologia da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB)

Estuda odontologia na universidade federal da paraíba e participa como bolsista do programa de educação pelo trabalho, Educação Permanente

Published

2014-11-04

How to Cite

SAMPAIO, J., PINHO, I. P. M. de, MIRANDA, T. T. de L., & SILVA, M. A. (2014). CONTRIBUTIONS OF THE EDUCATION PROGRAM FOR HEALTH WORK (PET), AXIS OF CONTINUING EDUCATION (CE), TO THE WORK PROCESS IN THE CENTER FOR COMPREHENSIVE HEALTH CARE FOR THE ELDERLY IN JOÃO PESSOA. Revista Brasileira De Ciências Da Saúde, 18, 69–76. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rbcs/article/view/20944