HEALTH PROFESSIONALS AS RESEARCH SUBJECTS: RETHINKING THE APPROACHES

Authors

  • Renata de Assis Fonseca Santos BRANDÃO Universidade Federal da Bahia Universidade do Estado da Bahia
  • Carlos Mauricio Cardeal MENDES Universidade Federal da Bahia
  • Rivail Almeida BRANDÃO FILHO Universidade do Estado da Bahia Universidade Federal da Bahia
  • Eduardo Pondé de SENA Universidade Federal da Bahia

Abstract

Introduction: The use of questionnaires can ensure access to important information concerning changing behavior. Objective: In this study we aimed to describe and discuss the methods and tools used in research involving health professionals. Material and Methods: Health care professionals were contacted in person or through the internet to fill out a questionnaire about their knowledge on diagnostic procedures of neuroimaging and cortical electroneurophysiology in children with language disorder. Results: A total of 635 professionals (97%) were non-respondents, and 23 (3%) completed the questionnaires. Among those who did not participate, 369 (56%) worked in hospitals, 66 (10%) could not be reached, 66 (10%) had an outdated address, 41 (6%) had the wrong phone number, 37 (6%) worked with another specialty, 30 (5%) were unavailable, 18 (3%) received the questionnaire but did not answer it, and 9 (1%) declined. Conclusion: The difficulties encountered during the execution of this study provide a reflection on the production of new knowledge, since professionals involved in clinical practice and even in academic education were not available when asked to be research subjects. DESCRIPTORS Questionnaires; Health Personnel; Methods.

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Author Biographies

Renata de Assis Fonseca Santos BRANDÃO, Universidade Federal da Bahia Universidade do Estado da Bahia

Graduação em Fonoaudiologia - Faculdades Metodistas Integradas Izabela Hendrix (1997). Atualmente é professor auxiliar da Universidade do Estado da Bahia. Realizou fellowship no laboratório de Neuromodulação no Spaulding Rehabilitation Hospital associado à Harvard Medical School. Concluiu mestrado em Processos Interativos de Órgãos e Sistemas na Universidade Federal da Bahia.Sistemas

Carlos Mauricio Cardeal MENDES, Universidade Federal da Bahia

Graduação em Medicina pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) (1984), especialização em Saúde Pública pela ENSP/UFBA (1987), especialização em Estatística Aplicada pelo Departamento de Estatística do Instituto de Matemática da UFBA (1995) e doutorado em Saúde Coletiva com área de concentração em Epidemiologia pelo Instituto de Saúde Coletiva (UFBA) (2002). Atualmente é médico da Universidade Federal da Bahia, consultor Ad Hoc da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia, professor permanente da Pós-Graduação em Processos Interativos dos Órgãos e Sistemas/Instituto de Ciências da Saúde (ICS)/UFBA, revisor do Cadernos de Saúde Pública (ENSP), revisor da Revista Brasileira de Cirurgia Cardiovascular, revisor da Revista de Ciências Médicas e Biológicas.

Rivail Almeida BRANDÃO FILHO, Universidade do Estado da Bahia Universidade Federal da Bahia

Graduação em Odontologia pela Universidade Federal da Bahia (1994), Especialização em Ortodontia e Ortopedia Facial pela PUC-Minas (1998) e mestrado em Odontologia pela Universidade Federal da Bahia (2006). Atualmente é professor assistente da Universidade do Estado da Bahia, preceptor do curso de especialização em Ortodontia e Ortopedia Facial da Universidade Federal da Bahia e faz doutorado com período sanduíche na Havard Medical School Spaulding Rehabilitation Hospital (EUA) .

Eduardo Pondé de SENA, Universidade Federal da Bahia

Graduação em Medicina pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) (1989), residência médica em Psiquiatria (1993), mestrado (1997) e doutorado (2003) em Medicina e Saúde pela UFBA. Atualmente é Professor Associado de Farmacologia do Departamento de Biorregulação do Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Federal da Bahia. Professor do Programa de Pós-graduação Processos Interativos dos Órgãos e Sistemas do Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Federal da Bahia

Published

2016-03-16

How to Cite

BRANDÃO, R. de A. F. S., MENDES, C. M. C., BRANDÃO FILHO, R. A., & SENA, E. P. de. (2016). HEALTH PROFESSIONALS AS RESEARCH SUBJECTS: RETHINKING THE APPROACHES. Revista Brasileira De Ciências Da Saúde, 19(2), 103–108. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rbcs/article/view/22119

Issue

Section

Research