Health Education Practices with Pregnant Women in the Vision of Primary Health Care Professionals

Authors

  • Natanias Macson da Silva Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Tassio Danilo Rego de Queiroz Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Alexandre Bezerra Silva Secretaria de Estado da Saúde Pública do Rio Grande do Norte - SESAP
  • Jennifer do Vale e Silva Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Ellany Gurgel Cosme do Nascimento Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6032.2022v26n3.61298

Keywords:

Primary Health Care. Education Public Health Professional. Family Health Strategy. Maternal and Child Health. Pregnancy.

Abstract

Introduction. Primary Health Care has succeeded in providing better services to the population and has expanded the concept of public health education, which is highlighted in the demands of pregnant women. Objective. This study sought to analyze the perceptions of health professionals of the Family Health Strategy, about the services offered to pregnant women and the practices of health education, inherent in the contents and methodologies used in educational activities for pregnant women. Methodology. This is a descriptive, exploratory study with a qualitative approach, carried out with 15 professionals of the Family Health Strategy from Basic Health Units in a city in the state of Rio Grande do Norte. Data collection occurred via semi-structured interviews and was followed by Thematic Content Analysis. Results. From the analysis of the meaning units of the reports, four categories emerged: the views about the services offered to pregnant women; communication and the professional-patient relationship and (3) the teaching methods in the maternal and child performance. Conclusion. A range of realities can be seen regarding the care management given to pregnant women. This scenario shows a low pedagogical diversification and limitations on the use of educational methods. It is imperative to glimpse health care beyond the Basic Health Units, in order to strengthen the extramural collective spaces, with heterogeneous active plans and that enable greater adherence of pregnant women, as well as the promotion of their autonomy and emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natanias Macson da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Biomédico pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Acadêmico do Curso de Graduação em Medicina da Faculdade de Ciências da Saúde (FACS) e mestrando do Programa de Pós-graduação em Saúde e Sociedade, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mossoró/RN. Brasil. ORCID: 0000-0003-1044-7319

Endereço: Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Rua Miguel Antônio da Silva Neto, Aeroporto, CEP 59607-360, +55 (84) 3315-2248, Mossoró/RN – Brasil. E-mail: nataniasmacson95@gmail.com

Tassio Danilo Rego de Queiroz, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmico do Curso de Graduação em Medicina da Faculdade de Ciências da Saúde, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mossoró/RN. Brasil. ORCID: 0000-0002-8221-6352

Alexandre Bezerra Silva, Secretaria de Estado da Saúde Pública do Rio Grande do Norte - SESAP

Mestre em Saúde e Sociedade pelo Programa de Pós-graduação em Saúde e Sociedade, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Enfermeiro da Secretaria Municipal de Saúde de Natal e Secretaria de Estado da Saúde Pública do Rio Grande do Norte - SESAP. Natal/RN. Brasil. ORCID: 0000-0003-3401-9933

Jennifer do Vale e Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Saúde Coletiva pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (USP). Docente Adjunto IV do Curso de Graduação em Medicina, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Mossoró/RN. Brasil. ORCID: 0000-0001-9121-1302

Ellany Gurgel Cosme do Nascimento, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Docente Adjunta IV do Curso de Graduação em Medicina, Coordenadora Geral do Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Pró-reitora de Pesquisa e Pós-Graduação da UERN. Mossoró/RN. Brasil. ORCID: 0000-0003-4014-6242

Published

2022-09-29

How to Cite

Silva, N. M. da, Queiroz, T. D. R. de ., Silva, A. B. ., Vale e Silva, J. do, & Nascimento, E. G. C. do. (2022). Health Education Practices with Pregnant Women in the Vision of Primary Health Care Professionals. Revista Brasileira De Ciências Da Saúde, 26(3). https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6032.2022v26n3.61298

Issue

Section

Artigo de Pesquisa