GEEK/NERD/OTAKU AUDIOVISUAL NARRATIVES

Post modern subject and subjective identification

Authors

Keywords:

Identidade, Identificação subjetiva, Narrativas audiovisuais

Abstract

Geek/nerd/otaku audiovisual narratives – which are stories derivated from comics, animations, anime, film productions (animated or in live action) – are widely spread across the globe in the entertainment industry. With cyber culture and streaming platforms (especially during the Covid-19 Pandemic period), these productions take the front of the international scene. However, they are more than images in sequences, as they address and accuse singular, social and universal issues. This article aimed to understand the dimension of geek/nerd/otaku audiovisual narratives. This is a qualitative research, narrative literature review, articulating two pathes of discussion: (I) The post modern ages and audiovisual narratives, telling how authors like Hobsbawn (1995), Giddens (1991), Marques (2000), Gushiken e Hirata (2014), Bauman (1998; 2001), Corso e Corso (2006) e Bettelheim (2016); (II) Identity and identification, articulating Bauman (1999; 1998;2005), Freud (1974; 2006a; 2006b), Hall (2006) e Lacan (2003; 1998). It is notorious that in post-modernity, the subject is in a crisis, identities are fluid and there is space for subjective identification as an escape route from malaise. Geek/nerd/otaku audiovisual narratives are some of the means to support subjectivation in post-modernity.

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Author Biographies

Samuel Possidonio de Souza, Universidade do Estado da Bahia

Psicólogo, Psicanalista, Aluno da especialização em Neuropsicologia a UniFTC; estudante regular de mestrado do Programa de Pós Graduação em Educação e Contemporaneidade, da Universidade do Estado da Bahia. membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguagens e Contação de Histórias (GEPELCH).

PhD Rosemary Lapa, University of the Bahia State

Pós doutora e doutora em Educação, Mestre em Letras e Linguística, especialista em Gramática e texto e em Psicanálise. Professora da graduação e da pós graduação em Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia, na qual sou Professora Titular e líder do Grupo de Pesquisa e Estudo em Leitura e Contação de Histórias. Pesquiso enleituramento, contação de histórias, literatura infantojuvenil, análise do discurso, linguística aplicada, ensino de línguas e formação de professores.

Published

2021-09-15

How to Cite

Souza, S. P. de, & Oliveira, R. L. de. (2021). GEEK/NERD/OTAKU AUDIOVISUAL NARRATIVES: Post modern subject and subjective identification. Revista LiteralMENTE, 1(1), 58–72. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rl/article/view/59819

Issue

Section

Dossiê: Horizontes Subjetivos