THE FAMILIAR MEDIATION AS AN INSTRUMENT FOR EARLY INTERVENTION IN PARENTAL ALIENATION SYNDROME

Authors

  • Ana Beatriz Medeiros Dantas Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).
  • Iara de Oliveira Silva Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).
  • Isaac Severino Sousa Lima Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).
  • Vitoria Fernandes Pires Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).
  • Iarley Pereira de Sousa Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Keywords:

Parental Alienation, PParental Alienation Syndrome, Mediation, Children and Adolescents Rights

Abstract

This present study aims to highlight the usefulness of mediation for the early diagnosis of Parental Alienation Syndrome in family disputes, as well as to emphasize the drawbacks of the judicial process for the procedural parties involved and its impact in cases of Parental Alienation Syndrome. This is achieved through a literature review method conducted by legal and psychological experts on the subject, given the interdisciplinary nature necessary for addressing this research problem. It can be observed that due to the recurring delays in the legal process, the alienating parent will attempt to further delay the proceedings to keep the child under their psychological violence, preventing the other parent from having easy access to the child and perpetuating Parental Alienation. In conclusion, family mediation is an efficient method for resolving disputes more expeditiously. In cases of Parental Alienation Syndrome, early diagnosis is possible through a multidisciplinary team comprising legal, social, and psychological professionals. The goal is to interrupt this cycle of violence, address the already-caused damages to prevent further repercussions, protect the rights of these children and adolescents, and ensure a healthy family relationship between children and parents.

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Author Biographies

Ana Beatriz Medeiros Dantas, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Graduanda em Direito pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG/CCJS. Atuou como monitora voluntária na disciplina de Metodologia da Pesquisa em Direito I (2023), período letivo 2023.1. Também integra o Núcleo de Apoio ao Estagiário, órgão vinculado à Ordem dos Advogados do Brasil - NAE/OAB.

Iara de Oliveira Silva, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Graduanda em Direito pela Universidade Federal de Campina Grande- UFCG.

Isaac Severino Sousa Lima, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Graduando em Direito pela Universidade Federal de Campina Grande. Foi monitor da disciplina Metodologia da Pesquisa em Direito I do período 2023.1.

Vitoria Fernandes Pires, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Possui formação Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio, pelo Instituto Federal da Paraíba - Campus Cajazeiras. Atualmente, graduanda do curso Bacharelado em Ciências Jurídicas e Sociais - Direito, pela Universidade Federal de Campina Grande - Campus Sousa e integrante do Núcleo de Apoio ao Estagiário da OAB/PB Subseção de Cajazeiras, Paraíba

Iarley Pereira de Sousa, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Graduado em Direito pela Universidade Federal da Paraíba (2000). Graduado em Psicologia pela Faculdade Santa Maria (2020). Especialista em Psicopedagogia pela FFM (2002), Mestre em Direito, Área de Concentração em Direitos Humanos pela Universidade Federal da Paraíba (2014). Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Atualmente é professor e coordenador do Curso de Bacharelado em Ciências Jurídicas e Sociais do Centro de Ciências Jurídicas e Sociais (Direito) da Universidade Federal de Campina Grande. Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) e do Colegiado do Curso de Direito da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Psicólogo Clínico. Foi professor e coordenador do Curso de Bacharelado em Ciências Jurídicas e Sociais (Direito) da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Cajazeiras - PB. Tem experiência na área de Teoria do Direito, com ênfase em Ciência Política, História do Direito, Direito Educacional, Direito das Pessoas com Deficiência, na área de Direito Empresarial, Direito das Famílias e de Psicologia Jurídica.

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Published

2024-07-05

How to Cite

Medeiros Dantas, A. B., de Oliveira Silva, I. ., Sousa Lima, I. S. ., Fernandes Pires, V., & Pereira de Sousa, I. . (2024). THE FAMILIAR MEDIATION AS AN INSTRUMENT FOR EARLY INTERVENTION IN PARENTAL ALIENATION SYNDROME. Revista Ratio Iuris, 3(1), 9–20. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rri/article/view/69046