PERSONAL ARCHIVES OF WRITERS

research notes

Authors

  • Mabel Meira Mota UFBA

Keywords:

Archive, Personal archive, Literature

Abstract

Personal archives are built from document production and accumulation strategies from which complex biographical acts emanate. At the same time, they gather documents representing the development of the activities of the holders, as well as their affections, desires and particular experiences. In the specific case of the personal files of writers, it is observed how the literary activity combines, above all, the literary text and its paratexts, demonstrating the alignment of the writer's creative behavior with the rituals, protocols and specific social practices of the literary institution. This study presents a brief overview of the different theoretical approaches to personal archives by the archival community and seeks to demonstrate the permeability of archival science to theoretical discussions proposed by other fields, such as Literary Theory and Philological Criticism, about the particularities of the production and accumulation of documentary writers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Trad. Paloma Vidal. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2010.

ARQUIVO NACIONAL (Brasil). Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005.

AUERBACH, Erich. Introdução aos estudos literários. Tradução José Paulo Paes. 4. ed. São Paulo:Cultrix, 1987.

BARTHES, Roland. Sade, Fourier, Loyola, 14-15 (1979); Roland Barthes, A câmara clara, 51 (1984). Eneida Maria de Souza: “Notas sobre a crítica biográfica”, Expressões, p. 9-16 (2000).

BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. Leyla P.-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Tradução Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BORDINI, Maria da Gloria. A função memorial dos acervos em tempos digitais. In: TELLES, Célia Marques; SANTOS, Rosa Borges dos. (org.) Filologia, críticas e processos de criação. Curitiba: Appris, 2012.p.119-126.

CAMARGO, Ana Maria de Almeida. Os arquivos da polícia política como fonte. Registro, Indaiatuba, n. 1, jul. 2002, p. 7-17. Disponível em: https://www.promemoria.indaiatuba.sp.gov.br/arquivos/galerias/registro_1.pdf. Acesso em: 13 ago. 2019.

CAMARGO, Ana Maria de Almeida; GOULART, Silvana. Tempo e circunstância: a abordagem contextual dos arquivos pessoais. Procedimentos metodológicos adotados na organização dos documentos de Fernando Henrique Cardoso. São Paulo: Instituto Fernando Henrique Cardoso, 2007.

CAMARGO, Ana Maria de Almeida. Arquivos pessoais são arquivos. Revista do Arquivo Público Mineiro, Belo Horizonte, v. 45, n. 2, p. 27-39, jul./dez. 2009.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre certezas e inquietude. Porto Alegre, RS: Ed. Universidade UFRGS, 2002.

CHARTIER, Roger. A mão do autor e a mente do editor. São Paulo: Ed. UNESP, 2014.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Tradução de Cleonice Paes Barreto Mourão e Consuelo Fortes Santiago. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

DERRIDA, Jacques. Essa estranha instituição chamada literatura: uma entrevista com Jacques Derrida. Tradução de Marileide Dias Esqueda. Revisão técnica e introdução de Evando Nascimento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Tradução de Claudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2011.

EAGLETON, Terry. Teoria da literatura: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos: Estética – literatura e pintura, música e cinema (vol. III). Rio de Janeiro : Forense Universitária, 2001. p. 264-298.

FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ (Rio de Janeiro). Manual de organização de arquivos pessoais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2015.

GENETTE, Gerard. Paratextos Editoriais. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.

GRÉSILLON, Almuth. Elementos de crítica genética: ler os manuscritos modernos. Tradução de Cristina de Campos Velho Birck... [et al.]. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2007.

HAY, Louis. A Literatura dos escritores: questão de crítica genética. Tradução Cleonice Paes Barreto Mourão. Revisão Técnica Consuelo Fortes Santiago. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2007 [2002].

HEINICH Nathalie. Façons d'«être» écrivain. L'identité professionnelle en régime de singularité. In: Revue française de sociologie, 1995, 36-3. pp. 499-524.

HEYMANN, Luciana Quillet. O lugar do arquivo: a construção do legado de Darcy Ribeiro. Rio de Janeiro: Editora Contra Capa, 2012.

HEYMANN, Luciana Q. 2009. O Indivíduo Fora do Lugar. Revista do Arquivo Público Mineiro, Belo Horizonte, n.2, pp. 40-57, jul-dez 2009. Disponível em: http://www.siaapm.cultura.mg.gov.br/acervo/rapm_pdf/2009-2-A03.pdf. Acesso em: 13 out. 2019.

HOOBS, Catherine. _____. Vislumbrando o pessoal. Reconstruindo traços de vida individual. In: EASTWOOD, Terry; MACNEIL, Heather (org.) Correntes atuais do pensamento arquivístico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.

HOISEL, Evelina de Carvalho de Sá. Questões biográficas na rede de escritas do intelectual múltiplo. In: TELLES, Célia Marques; SANTOS, Rosa Borges dos. (org.) Filologia, críticas e processos de criação. Curitiba: Appris, 2012.p.161-172.

GENETTE, Gerard. Paratextos Editoriais. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.

LUDMER, Josefina. Literaturas pós-autônomas. In: Sopro. Panfleto Político-Cultural. Trad. Flávia Cera. Desterro: Cultura e Barbárie, janeiro, 2010, p. 01-04. Disponível em: http://culturaebarbarie.org/ sopro/outros/posautonomas.html.

MARQUES, Reinaldo. O arquivo literário como figura epistemológica. In: Matraga, Rio de Janeiro, v. 21, p.13-23, 2007.

MARQUES, Reinaldo. Arquivos literários. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2015.

MASSAUD, Moises. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 1974.

MOTA. Mabel Meira. O arquivo pessoal de Thales de Azevedo: identificação

arquivística e os rituais do cotidiano. 72f. 2016. TCC (Graduação em

Arquivologia) - Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da

Bahia. Salvador: 2016.

NASCIMENTO, Evando. Retrato do autor como leitor. Conferência pronunciada na Academia de Letras da Bahia em 18 de novembro de 2011. Texto a ser publicado na revista Portuguesa Literary & Cultura Sutides, n.26, Lusofonia and its futures.

OLIVEIRA, Lucia Maria Velloso. Representação arquivística: arranjo, descrição e definição do tipo documental. In: OLIVEIRA, Lúcia Maria Velloso de; SILVA, Maria Celina Soares de Mello (org.). Tratamento de arquivos de ciência e tecnologia: organização e acesso. Rio de Janeiro: MAST, 2019. p.70-78.

PALMEIRA, Miguel Soares. Arquivos pessoas e a história da história: a propósito dos FinleyPapers. In: TRAVANCAS, Isabel; ROUCHOU, Joelle; HEYMAN, Luciana (Org.). Arquivos Pessoais: reflexões multidisciplinares e experiências de pesquisa. Rio de Janeiro: FGV, 2013.p. 79-100.

SOUZA, Eneida Maria de. Autoficções de Mário. In: ___. A pedra mágica do discurso. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009. p. 191-215.

Published

2021-12-28

How to Cite

MOTA, M. M. . PERSONAL ARCHIVES OF WRITERS: research notes. Archeion Online, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 58–77, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/archeion/article/view/60643. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigo de Revisão