Remote Classes And Distance Education In The After-Pandemic Period: A View About The Legal Education Through The Perspective Of The University Students In Fortaleza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1678-2593.2020v19n42.53775

Keywords:

Pandemic. Covid-19. Law education. Remote Classes. Law Courses.

Abstract

Due to the social distance caused by COVID-19 pandemic, remote education is now allowed by Resolution No. 342 of March 17, 2020. Exceptionally, the replacement of classroom courses in progress by classes using means and information and communication technologies (ICTs) was authorized. Based on this practice, seeks to analyze the opinion of undergraduate law students in Fortaleza about remote classes, subjects in distance education (EAD) and perspectives for the future of legal education. This study is based on bibliographic, documents and field research, with a sample of 194 students from higher education in the city of Fortaleza. Qualitative and quantitative approaches were used. It turns out that there is a majority preference, 74.7%, for the return of traditional presential classes mainly, with smaller percentage of remote classes, but lower than 30%. As a result, it is expected to contribute to the improvement of legal education in Brazil based on the analysis of this new remote classroom teaching mechanism.

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Author Biographies

Daiane Queiroz, Universidade de Fortaleza

Mestranda em Direito Constitucional e Teoria Política pela Universidade de Fortaleza (2020). Pós-Graduada em Docência do Ensino Superior (2012). Graduada em Direito pela Universidade de Fortaleza (2010). Tem experiência na área de Educação Superior, com ênfase em gestão educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: regulação, supervisão e avaliação do ensino superior. Professora no Ensino Superior com ênfase em Introdução ao Estudo do Direito, Direito Público e Privado, Direito Ambiental, Novas Tecnologias e outras disciplinas correlatas. Advogada OAB/CE 25.304.

Ana Carolina Neiva Gondim Ferreira Gomes, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Defensora Pública do Estado do Ceará, Mestranda em Direito Constitucional PPGD/UNIFOR, pós-graduada em Direito Processual pela Unisul SC. Graduada em Direito (Estácio), Graduada em Psicologia (UFC). Membro do Conselho Estadual dos direitos dos idosos do Ceará CEDI-CE.

Mônica Mota Tassigny, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Graduação em Educação (1986), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1994), doutorado em Sócio-Economie du développement - Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2002). Atualmente é professor titular da Universidade de Fortaleza, do programa de pós-graduação direito constitucional PPGD/UNIFOR.

Published

2020-09-16

How to Cite

QUEIROZ, D. .; NEIVA GONDIM FERREIRA GOMES, A. C. .; MOTA TASSIGNY, M. Remote Classes And Distance Education In The After-Pandemic Period: A View About The Legal Education Through The Perspective Of The University Students In Fortaleza. Prim@ Facie - Law, History and Politics, [S. l.], v. 19, n. 42, p. 402–429, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1678-2593.2020v19n42.53775. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/primafacie/article/view/53775. Acesso em: 21 dec. 2024.