TEXT-IMAGE RELATIONS IN ILLUSTRATED ENTRIES OF A BILINGUAL ENGLISH DICTIONARY

Authors

  • Aryanne Christine Oliveira Moreira Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Lorena Américo Ribeiro Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Antonia Dilamar Araújo Universidade Estadual do Ceará - UECE

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2019v14n2.48702

Abstract

In this paper, we investigate image and text relations in illustrated entries of a bilingual dictionary, the Longman Dicionário Escolar para Estudantes Brasileiros Inglês-Português / Português-Inglês (2009). As a reference for our analyses, we consider Martinec and Salway’s (2005) theoretical framework about the different possibilities of status and logic-semantics relations that may occur between text and image. We conclude, based on the analysis of four entries in the dictionary, that text and image may relate each other on an equal status, complementing each other or not, or on an unequal status, with the text subordinated to the image. Besides that, text and image may be in the same level of generality, or the text may be more general and the image a specific representation of the text. Finally, the image may add information that is not conveyed by the text, or vice versa. KEYWORDS: Text. Image. Bilingual dictionary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aryanne Christine Oliveira Moreira, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Lorena Américo Ribeiro, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Antonia Dilamar Araújo, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Professora Doutora e Titular da Universidade Estadual do Ceará. Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (UECE) e coordenadora do projeto Multimodalidade e Letramento Visual: estudos de relações intersemióticas em textos multimodais e práticas de letramentos em contextos educacionais (MULTILETRA)

Published

2020-05-06

How to Cite

Moreira, A. C. O., Ribeiro, L. A. ., & Araújo, A. D. (2020). TEXT-IMAGE RELATIONS IN ILLUSTRATED ENTRIES OF A BILINGUAL ENGLISH DICTIONARY. PROLÍNGUA, 14(2), 91–100. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2019v14n2.48702