O MODELO DE GESTÃO EDUCACIONAL DAS ESCOLAS CIDADÃS INTEGRAIS DA PARAÍBA: ANÁLISE DE UM CADERNO FORMATIVO À LUZ DO ISD

Authors

  • Philipe Pereira Borba de Araújo UFPB
  • Filipe Mendes Cavalcanti Leite UFPB
  • Liliane Alves Chagas Secretaria de Estado de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba
  • Thiago Luís Cavalcanti Calabria Secretaria de Estado de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2021v16n1.58800

Keywords:

Tecnologia de Gestão Educacional., Gestão Escolar., Instituições privadas., Interacionismo Sociodiscursivo.

Abstract

This article presents an analysis of one of the teacher-education manual developed by the Institute of Co-responsibility for Education (ICE), entitled “Management Model: Educational Management Technology”, which guides and, in a way, conditions the management of schools in the Full-Time Education Program in Paraíba. The analysis aimed to identify which are the principles and concepts present in the document. It also sought to reveal how the tensions between the public and private spheres are represented in the document, based on enunciative aspects of the text (voices and modalisations). This research is in the field of Applied Linguistics (LA) and shares the indisciplinary and transgressive nature of this field of knowledge (MOITA LOPES, 2006; PENNYCOOK, 2006). Developed in the light of Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 1999, 2006, 2012), this work is also based on the contributions of educational theorists, such as Ball (2014), Laval (2019) and Libâneo (2016). The analysis points that the document illustrates a movement that intends to promote a reduction in the sphere of autonomy of schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Filipe Mendes Cavalcanti Leite, UFPB

Doutorando em Ciências Jurídicas (UFPB). Professor do curso de Direito da Unesc. E-mail: filipimendes@hotmail.com.

Liliane Alves Chagas, Secretaria de Estado de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

Mestra em Artes (UFPB). Gestora escolar da Secretaria de Estado de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (SEECT/PB). E-mail: lilianealvesc@gmail.com.

Thiago Luís Cavalcanti Calabria, Secretaria de Estado de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

Mestre em Educação (UFPE). Professor da educação básica da Secretaria de Estado de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (SEECT/PB). E-mail: thg.calabria@gmail.com.

Published

2021-10-11

How to Cite

Pereira Borba de Araújo, P., Mendes Cavalcanti Leite, F., Alves Chagas, L., & Cavalcanti Calabria, T. L. (2021). O MODELO DE GESTÃO EDUCACIONAL DAS ESCOLAS CIDADÃS INTEGRAIS DA PARAÍBA: ANÁLISE DE UM CADERNO FORMATIVO À LUZ DO ISD. PROLÍNGUA, 16(1), 152–166. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2021v16n1.58800