VIDEO GAME, LINGUISTICS ASSOCIATIONS AND MEMORY DISORDERS:

Authors

  • Iva Ribeiro Cota Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB
  • Nirvana Ferraz Santos Sampaio Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2021v16n2.58810

Keywords:

Video game. Linguistics Associations. Memory Disorders.

Abstract

This study presents a data from the longitudinal monitoring of a subject with memory disorders after a neurological event in order to analyze the effects that video games provide on linguistic interaction in this context, exploring the stimuli for the recall process and discussing the implications of using such games as a favorable resource for the constitution of the enunciation process, meaning and verbal action. The research is based on a non-experimental methodological rigor with a focus on the singularity of the data, through quantitative and qualitative approaches and underlines practices with enunciative-discursive situations that bring stimuli to the process of recall through action and production in the sense.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iva Ribeiro Cota, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutoranda em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Mestra em Linguística (UESB); Especialista em Linguística (UESB); Psicopedagogia (FACINTER); Linguagem, códigos e suas tecnologias (FACINTER); Docência no ensino superior (Fundação Novo Milênio) e Licenciada em Letras com habilitação em Português / Inglês pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Desenvolve pesquisa no âmbito da sub-área de Neurolinguística.Tem experiência na área de Linguística, Neurolinguística e Ensino de Língua Materna e Língua Estrangeira. É Membro da Rede Brasileira de Aprendizagem Criativa.

Nirvana Ferraz Santos Sampaio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas; Professora plena do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-UESB; Professora do Programa de Pós Graduação em Linguístca da UESB; Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Estudos da Língua(gem) (CNPq/UESB) e Líder do Grupo de Pesquisa e Estudo em Neurolinguística (CNPq/UESB). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Neurolinguística, Lexicologia e Análise Linguística. Atuando principalmente nos seguintes temas: linguística, terminologia, afasia, linguagem e memória.

Published

2021-12-10

How to Cite

Ribeiro Cota, I. ., & Ferraz Santos Sampaio, N. . (2021). VIDEO GAME, LINGUISTICS ASSOCIATIONS AND MEMORY DISORDERS: . PROLÍNGUA, 16(2), 246–255. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2021v16n2.58810