Entre a casa e a escola, a cidade
o “andar junto” como estratégia de pesquisa com crianças
Abstract
This paper is a cut-out of a research conducted with children from a popular condominium in the North Zone of Rio de Janeiro, removed from the Metrô-Mangueira shantytown, about the impacts of forced residential displacement on the school and city experience of these children. Considering the importance of walking in the observation and understanding of urban space, the paper focuses on the description and analysis of the activity adopted in the field of "walking together" with two children through the city, following their trajectory between home and school. Starting from the dialogue between the Anthropology of the Child and Urban Anthropology, we seek to reflect on the limits and possibilities revealed by this methodological strategy. From this reflection, we conclude that, just like home and school, the city is also a significant place for socializing and learning and that walking with children in the city can be a powerful tool for anthropological research.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).