APPROPRIATION AND SUBVERSION OF THE BIOMEDICAL DISCOURSE IN POPULAR MUSIC ABOUT THE COVID-19 PANDEMIC:
A POLYPHONIC AND MULTIMODAL ANALYSIS
Abstract
As a global phenomenon, the SARS-CoV 2 pandemic has shown that biomedical information is reproduced through multiple voices. Particularly, in the case of social networks, an amplification of discursive polyphony is observed, while a space of mutual interpellation is configured between the population, autonomously from the biomedical institution. This research focuses on analyzing YouTube music videos on COVID-19, studying the medicalization processes from a semiotic approach through a polyphonic and multimodal analysis. As we show, the subjects appropriate the biomedical discourse by articulating different enunciators that allow a reply, or a confrontation of it.
KEYWORDS: COVID-19. Medicalization. Popular music. Polyphony. Multimodal analysis.
IMAGE: Coronavirus in screenshot from Saxoman Y Casanovas music video (2020). Source: https://youtu.be/-ff1bPOBQ8A?si=MxZH-awwpGqu_tk7.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).