Analysis of the informational behavior of high school students from the verification of the ability to differentiate between fact and opinion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2022v18n2.61744

Abstract

The Organization for Economic Cooperation and Development's 2021 report found, according to data from the Programme for International Student Assessment, that young people do not know how to distinguish fact from opinion. This finding is worrying because it goes in the opposite way of one of the principles of the information society, which is the development of informational competencies from the activities of information literacy, including in school libraries. The general objective of this study was to describe the pattern of informational behavior of basic education students of a private high school in the Federal District, based on their relationship with information for the distinction between fact and opinion. The mixed methodological approach is a descriptive type. The research was carried out with students from the first year of high school, with adoption of a questionnaire as an instrument of data collection. The results indicated that the investigated public knows how to differentiate fact from opinion, however, they disregard the library service to support teaching and learning process, especially in the development of informational skills.

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Author Biographies

Melissa Prado Soares Spera, Universidade de Caxias do Sul

Discente do último ano do bacharelado em biblioteconomia na Universidade de Caxias do Sul (UCS). Discente do segundo ano da licenciatura em letras da Universidade Anhembi Morumbi (UAM). Mediadora de leitura na Fundação Observatório do Livro e da Leitura. Colaboradora no desenvolvimento do repositório digital do Arquivo Lésbico Brasileiro (ALB).

Tanise Altnetter, Universidade de Caxias do Sul

Bacharel em Administração de Empresas (FAPA). MBA em Gestão de Negócios (FAPA). Discente de Biblioteconomia (UCS). Estagiária na biblioteca do Colégio Província de São Pedro.

Jonathan Rosa Moreira, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília

Pós-Doutor em Ciência da Informação (Universidade Estadual de São Paulo, 2018); Doutor em Ciência da Informação (Universidade de Brasília, 2017); Mestre em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação (Universidade Católica de Brasília, 2011). Especializações: (i) Educação e Tecnologias para Educação a Distância (Universidade Cidade de São Paulo, 2011); (ii) Gestão de Processos Acadêmicos (Faculdade Projeção, 2013); (iii) Governança em TI (Universidade do Maranhão, 2009); (iv) Educação para os Direitos Humanos no Contexto da Diversidade (Universidade de Brasília, 2015); (v) Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça (Universidade de Brasília, 2016); (vi) Planejamento, Implementação e Gestão de Cursos a Distância (Universidade Federal Fluminense, 2016); (vii) Educação Inclusiva (2016); (viii) Educação a Distância (Universidade Paulista, 2020). Graduações: (i) Licenciatura em Pedagogia (Faculdades Integradas da Terra de Brasília, 2010); (ii) Bacharelado em Sistemas de Informação (Faculdade Cenecista de Brasília, 2008); (iii) Licenciatura em Educação Profissional (Instituto Federal de Brasilia, 2016), (iv) Licenciatura em História (Universidade Estadual do Goiás, 2020); (v) Licenciatura em Letras Espanhol (IBRA, 2020); (vi) Bacharelado em Biblioteconomia (Universidade de Caxias do Sul, 2021). Atualmente, é Pró-Reitor e Diretor Acadêmico da Educação Superior do Grupo Projeção. Avaliador AD HOC do MEC/INEP. Coordenador Institucional do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência da CAPES. Editor Científico e Avaliador de Periódicos Científicos. Membro do Pacto Universitário para Direitos Humanos e Diversidade. 

Published

2022-10-18

Issue

Section

Reserch Reports