Media literacy and Intervalo

an analysis of the readers' letters about the 1967' MPB Festival

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.53403

Keywords:

Media Literacy, Intervalo Magazine, 1967 MPB Festival, Journalism

Abstract

The Intervalo magazine (1963-1972) by Abril publisher is considered one of the most important printed media specialized in TV in Brazil in the 1960s, for having innovated the way of talking about television. This article aims to analyze the dimensions of media competence that are at work in the readers' letter section called Intervalo para Conversa, made by the magazine Intervalo, during the III Festival de Música Popular Brasileira in 1967. Based on the methodological proposal presented by Ferrés and Piscitelli (2015). It is concluded that the section of the letter of readers contributed to the strengthening of the relationship between the magazine and its reading public, which in turn, was able to use the space to produce its own content, based on its consumption of information, through informal texts, understandable and that generated an approximation with the other readers.

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Author Biographies

Talita Souza Magnolo, Federal University of Juiz de Fora (UFJF)

Doutoranda em mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Membro do Grupo de Pesquisa (CNPq) Comunicação, Cidade e Memória. Membro da Comissão de Audiovisual do PPGCOM da UFJF. Membro da equipe editorial do Jornal da Associação Brasileira de Pesquisadores de História da Mídia (Alcar). 

Daiana Sigiliano, Federal University of Juiz de Fora (UFJF)

Doutoranda e mestre em Comunicação pela UFJF. Membro do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Arte e Literacia Midiática, pesquisadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual, do Obitel Brasil e da Rede Euroamericana de Alfabetização Midiática.

Christina Ferraz Musse, Federal University of Juiz de Fora (UFJF)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) Comunicação, Cidade e Memória. Presidenta da Associação Brasileira de Pesquisadores de História da Mídia (Alcar).

Published

2020-12-18

How to Cite

MAGNOLO, T. S.; SIGILIANO, D.; MUSSE, C. F. Media literacy and Intervalo: an analysis of the readers’ letters about the 1967’ MPB Festival. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 39–56, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.53403. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/53403. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Comunicação Audiovisual e Impressa

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