Drag Gamer:

Samira Close, ciberculture and fan culture

Authors

  • Paulo Luiz Silva Bonfim Júnior Lutheran University of Brazil (Ulbra)
  • Luiz Felipe Zago Lutheran University of Brazil (Ulbra) https://orcid.org/0000-0003-4453-5982

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.55672

Keywords:

Samira Close, Gamer culture, Fan culture

Abstract

This article discusses the appearance of the drag Samira Close on the Facebook Gaming platform. Samira Close is the name of the drag performed by Wenner Pereira, who plays games embodying as drag. The objective is to identify different forms of interaction between Samira Close and her fans, on her livestreams, specifically according to the ways which her body appears on screen. Within virtual communities, bonds are formed and interests are shared. For the article, the concepts studied were cyberculture, gamer culture and fan culture. In the community of fans of this particular player there are characteristics of proximity and a connection of individuals through interests which are strongly bounded to the aesthetics of the drag gamer Samira Close.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Luiz Silva Bonfim Júnior, Lutheran University of Brazil (Ulbra)

Bacharel em Publicidade e Propaganda - Universidade Luterana do Brasil - Campus Canoas. Integrou o Grupo de Estudos de Comunicação, Educação e Políticas da Diferença, liderado pelo Prof. Dr. Luiz Felipe Zago, entre março e agosto de 2020.

Luiz Felipe Zago, Lutheran University of Brazil (Ulbra)

Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa Pedagogias e Políticas da Diferença, e Professor do Curso de Comunicação Social - Jornalismo da Universidade Luterana do Brasil (Campus Canoas). Graduado em Comunicação Social pela Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006), Mestre (2009) e Doutor (2013) em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFRGS na Linha de Pesquisa em Educação, Sexualidade e Relações de Gênero. Já atuou como jornalista e assessor de comunicação. Foi coordenador e consultor de projetos de prevenção às infecções sexualmente transmissíveis, HIV/Aids entre homens que fazem sexo com homens das cidades de Porto Alegre e região metropolitana, tendo sido militante no movimento LGBTQIA+ durante 6 anos. Atuou como consultor técnico na Coordenação Geral de Saúde Mental, Álcool e Outras Drogas do Ministério da Saúde da Brasil. Suas áreas de interesse são relações de gênero, corpo, sexualidade, Direitos Humanos, produção de subjetividades, redes sociais na internet.

References

DA LUZ, Alan Richard. Vídeo Games: História, Linguagem e Expressão Gráfica. São Paulo: Blucher, 2010.

ESCOLA SUPERIOR DE PROPAGANDA E MARKETING (SP). Game Brasil, 2019. Disponível em: https://www.pesquisagamebrasil.com.br/. Acesso em 19 de Março de 2020

GOULART, Lucas; NARDI, Henrique. Gamergate: cultura dos jogos digitais e a identidade gamer masculina. Mídia e Cotidiano, Niterói, vol. 11, n. 3, pp. 250-268. 2017. DOI: https://doi.org/10.22409/ppgmc.v11i3.9855. Acesso em 27 de maio de 2020.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34,1999.

MARTINO, Luiz Mauro de Sá. Teorias de Mídias Digitais: Linguagens, ambientes e redes. 2º Ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2020-12-17

How to Cite

BONFIM JÚNIOR, P. L. S.; ZAGO, L. F. . Drag Gamer:: Samira Close, ciberculture and fan culture. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 170–187, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.55672. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/55672. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Comunicação e Cultura Digital