Humor in the mediatization of religion

Baby do Brasil between the gospel and the secular

Authors

  • Míriam Cristina Carlos Silva
  • Profa. Isabella Pichiguelli Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v14n.57217

Keywords:

Communication and Cultura, Mediatization of Religion, Humor, Baby do Brasil

Abstract

This article seeks to understand the communicational situations in which humor emerges in the media narratives of the artist Baby do Brasil, which transits between gospel (religious) and secular cultures. Methodologically, we start from exploratory research on Baby do Brasil's media narratives and propose a reading of these narratives in the light of the concepts of anthropophagy, carnivalization and mediatization of religion. For this, we used authors such as Oswald de Andrade, Mikhail Bakhtin, Robert Stam, Vladimir Propp, Luís Mauro Sá Martino and Jorge Miklos. The main result points out that humor is configured as an intrinsic and confirming process of anthropophagy and carnivalization promoted by Baby do Brasil in a two-way street: both the secular Christianization and the profanity of the gospel.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Míriam Cristina Carlos Silva

Pós doutora em Comunicação Social. Doutora em Comunicação e Semiótica. Professora titular do mestrado em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba.

Profa. Isabella Pichiguelli, Universidade de Sorocaba

PhD student and master in Communication and Culture from the University of Sorocaba.

References

ALMEIDA, M. Baby do Brasil comemora 60 anos e volta aos palcos. Youtube, 28 out. 2012. Disponível em: https://url.gratis/wDGGj. Acesso em: 22 de junho de 2018.

AMARAL, A.; SOARES, T.; POLIVANOV, B. Disputas sobre performance nos estudos de Comunicação: desafios teóricos, derivas metodológicas. Revista Intercom, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 63-79, Jan. 2018.

ANDRADE, O. O santeiro do mangue e outros poemas. São Paulo: Globo, 1991.

ANDRADE, O. Manifesto antropófago e manifesto da poesia pau-brasil. In: TELES, G. M. Vanguarda européia e modernismo brasileiro: apresentação e crítica dos principais manifestos vanguardistas. 3ª. ed. Brasília: Vozes, 1976.

BAKHTIN, M. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: HUCITEC, 1987.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 2ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRASIL, B. Baby do Brasil – Estúdio MTV (Show Completo). Youtube, 12 dez. 2017. Disponível em: https://url.gratis/4n0WW. Acesso em: 22 de junho de 2018.

CANGUÇU, C. F. A construção narrativa e plástica do filme Matrix. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2008. Dissertação de Mestrado em Comunicação e Cultura Contemporâneas. Disponível em: https://url.gratis/Ph1ZV. Acesso em: 31 de maio de 2016.

CASTRO, M. Baby do Brasil e Pedro Baby se apresentam no Sarau (Parte 1 de 2). Youtube, 10 abr. 2013. Disponível em: https://url.gratis/P1o1r. Acesso em: 22 de junho de 2018.

CUNHA, M. N. Do Púlpito às Mídias Sociais. Curitiba: Editora Prismas, 2017.

ESTADÃO. 'Não deixei de ser a pessoa que sou', diz Baby do Brasil. Youtube, 1 fev. 2013. Disponível em: https://url.gratis/75zEq. Acesso em: 22 de junho de 2018.

LANE, W. L. Reflexões sobre a cidade a partir de 1 Pedro. Via Teológica, v. 19, n. 37, p. 109-122, maio de 2019.

LEAL, B. S.; VAZ, P. B; ANTUNES, E. De quem é a agenda? In: BENETTI, M.; FONSECA, V. P. S. Jornalismo e acontecimento: mapeamentos críticos. Florianópolis: Insular, 2010.

MARTINO, L. M. S. Mídia, religião e sociedade: das palavras às redes digitais. São Paulo: Paulus, 2016.

MARTINO, L. M. S. Midiatização da religião e secularização: pensando as práticas religiosas no ambiente das mídias. PAULUS, v. 1, n. 1, p. pag. 97-108, 16 jan. 2017.

MIKLOS, J. Religião midiatizada e ciberespaço: perspectivas teórico-crítica para os campos acadêmico e midiático. In: Congresso Ibero-Americano de Comunicação, XIV, mar./abr., 2015, São Paulo. Anais Ibercom 2015. São Paulo: ECA-USP, 2015. p. 3451-3461.

MUSICABR, P. Por Acaso no Rival – Baby do Brasil e Maria Gadú (Parte 4/5). Youtube, 22 dez. 2016. Disponível em: https://url.gratis/58hfN. Acesso em: 22 de junho de 2018.

PICHIGUELLI, I. Para além do gospel e secular. Alumínio, SP: Jogo de Palavras, 2019.

POSTALI, T.; PICHIGUELLI, I. O humor de Danilo Gentili e as narrativas de senso comum: uma análise a partir de Umberto Eco. In: SILVA et al. (Orgs.). Umberto Eco em Narrativas. Votorantim-SP: Provocare, 2017. p. 381-403.

PROPP, V. Comicidade e Riso. São Paulo: Ática, 1992. 215 p.

ROCK, B. & C. BANDA GLÓRIA & BABY DO BRASIL - 17/02/2015 - Show Completo - Largo da Batata - São Paulo. Youtube, 19 fev. 2015. Disponível em: https://url.gratis/P06pV. Acesso em: 22 de junho de 2018.

RODRIGUES, J. C. Ventura e desventura da carnavalização. In: RODRIGUES, J. C. Imaginários e dramas sociais: estudos de significação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2015.

SECULAR. In: AULETE, Dicionário Online de Português. Lexicon Editora Digital, 2021. Disponível em: www.aulete.com.br/secular. Acesso em: 29 de março de 2021.

SANTOS, B. de S. Construindo as Epistemologias do Sul: Antologia Essencial. Buenos Aires: CLACSO, 2018.

SILVA, M. C. C. Comunicação e Cultura Antropofágicas: mídia, corpo e paisagem na erótico-poética oswaldiana. Porto Alegre - Sorocaba: Sulina - EDUNISO, 2007.

SILVA, M. C. C. O Infiltrado: narrativas midiáticas e uma poética antropofágica. Galaxia, São Paulo, v. 30, p. 125-137, dezembro 2015.

SOUZA, R. M.; MIKLOS, J. Da autorrenúncia altruísta ao culto narcisista: uma mudança de paradigma na cultura religiosa midiatizada. REVER, v. 20, n. 1, p. 233-245, jan./abr. 2020.

STAM, R. Bakhtin: Da teoria literária à cultura de massa. São Paulo: Editora Ática S.A., 1992.

VARGAS, H. Tinindo trincando: contracultura e rock no samba dos Novos Baianos. Contemporânea - Revista de Comunicação e Cultura, Salvador, v. 9, n. n. 3, p. 461 -474, setembro-dezembro 2011.

Published

2021-07-21

How to Cite

CARLOS SILVA, M. C.; PICHIGUELLI, I. Humor in the mediatization of religion: Baby do Brasil between the gospel and the secular. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 14, p. 19, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2021v14n.57217. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/57217. Acesso em: 19 dec. 2024.