Bookstagram

material and social experiences of literary consumption on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v14n.60486

Keywords:

Consumo, Cultura Material, Comunicação, Bookstagram, Pandemia

Abstract

This article focuses on the forms of consumption of the book object from the literary community of the Instagram social network, Bookstagram, in order to investigate and understand some of the representations of the materiality of physical books, in the digital environment, as well as ways that the readers have been related to this object. For this purpose, the contents of four literary profiles on Instagram were selected and researched, based on studies of material culture, consumption and network communication. The analyzes demonstrate that Instagram's literary community is configured as an agent of sociabilities, capable of uniting individuals in a network and building an identity territory, in addition to potentially influencing other social and consumption spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuela do Corral Vieira, Universidade Federal do Pará

Doctor in Anthropology from the Postgraduate Program in Anthropology at the Federal University of Pará (UFPA). Professor at the Faculty of Communication (FACOM) and in the Postgraduate Program in Communication, Culture and Amazon (PPGCom) at UFPA. Leader of the Communication, Consumption and Identity Research Group – Consia (CNPq/UFPA). e-mail: manuelacvieira@gmail.com

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1758973354834768

Orcid: http://orcid.org/000-0003-2034-5359

Ana Carolina da Silva Barbosa CIRINO, Universidade Federal do Pará

Student in Social Communication – Publicity and Advertising at the Faculty of Communication of the Federal University of Pará (FACOM/UFPA). Member of the Communication, Consumption and Identity Research Group – Consia (CNPq/UFPA). Scientific Initiation Scholarship by PIBIC/UFPA in the Research Project Consumption, Material Culture and Sociability Practices in Communication (UFPA). E-mail: anacirinob@gmail.com

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0763647674087634
Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2805-0910

References

AMAZON. Mais vendidos. [S. l.], 2021. Disponível em: https://www.amazon.com.br/gp/bestsellers/?ref_=nav_cs_bestsellers_8c78a4cb15ce4d8f95be2fb34c2cc189. Acesso em: 25 abr. 2021.

AMORIM, Juliana; JATAHY, Mariana. Ritual de consumo do livro no Brasil. In: C. PEREZ; E. TRINDADE (org), Cultura (i)material e rituais de consumo: perspectivas semiopsicanalíticas. São Paulo: ECA-USP, 2021.

AIRFLUENCERS. Por que utilizar microinfluenciadores em suas campanhas?. [S. l.], 27 set. 2019. Disponível em: https://blog.airfluencers.com/blog/microinfluenciadores-por-que-trabalhar-com-eles-em-sua-campanha/. Acesso em: 4 maio 2021.

BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

BITTENCOURT, Paola Portella de. Bookstagrammers e sua influência no consumo de livros e objetos literários. 2017. Monografia. (Graduação em Comunicação) - Curso de Comunicação Social – Produção Editorial. Universidade Federal De Santa Maria, Santa Maria, 2017.

CAMPBELL, Colin. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.

CAMPBELL, Colin. Eu compro, logo sei que existo: as bases metafísicas do consumo moderno. In: BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin. Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

CASTRO, Fábio Fonseca de. Impactos da Covid-19 sobre os processos comunicacionais: Primeiras observações sobre dinâmicas, impasses e riscos. Papers do NAEA, v. 29, n. 1, p. 86-101, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/pnaea/article/view/8799. Acesso em: 28 jan. 2021.

COVALESKI, Rogério. O processo de hibridização da narrativa publicitária. Revista Comunicación, v. 1, n. 10, p. 52-62, 2012. Disponível em: http://www.revistacomunicacion.org/pdf/n10/mesa1/005.O_processo_de_hibridizacao_da_narrativa_publicitaria.pdf. Acesso em: 15 fev. 2021.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: vol. 5. São Paulo: Editora 34, 1997.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FRANÇA, Vera Veiga. Paradigmas da comunicação: conhecer o quê?. Ciber Legenda, n. 5, 2001. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ciberlegenda/article/view/36784. Acesso em: 27 jan. 2021.

INSTAGRAM. Engage your audience. 2021. Disponível em: https://about.instagram.com/creators/engage. Acesso em: 19 mar. 2021.

MCCRAKEN, Grant. Cultura e consumo: uma explicação teórica da estrutura e do movimento do significado cultural de bens de consumo. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 47, n. 1, p. 99-115, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rae/v47n1/a14v47n1.pdf. Acesso em: 26 jan. 2021.

MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: Estudos antropológicos sobre a Cultura Material. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

MILLER, Daniel. Consumo como cultura material. Horizontes antropológicos, v. 13, n. 28, p. 33-63, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/68xnZMhnd73FV347vdBrvSH/?lang=pt. Acesso em: 3 maio 2021.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

NIELSEN; SNEL. Painel do varejo de livros no Brasil: Resultados: 2021 X 2020. [S. l.], 2021. Disponível em: https://snel.org.br/wp/wp-content/uploads/2021/05/SNEL_04_2021_-_04T_2021.pdf. Acesso em: 4 maio 2021.

NIELSEN; SNEL. Painel do varejo de livros no Brasil: Resultados: 2020 X 2019. [S. l.], 2021. Disponível em: https://snel.org.br/wp/wp-content/uploads/2021/01/SNEL_13_2020_-_13T_2020.pdf. Acesso em: 19 abr. 2021.

RECUERO, Raquel. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.

SIMMEL, Georg. Sociabilidade: um exemplo de sociologia pura ou formal. In: MORAES FILHO, E. (Org.). Georg Simmel: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

VÁSQUEZ, Ruth Peralta. Identidade de marca, gestão e comunicação. Organicom, v. 4, n. 7, p. 198-211, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/138952. Acesso em: 3 abr. 2021.

Published

2021-12-02

How to Cite

DO CORRAL VIEIRA, M.; DA SILVA BARBOSA CIRINO, A. C. . Bookstagram: material and social experiences of literary consumption on Instagram. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 14, p. 18, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2021v14n.60486. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/60486. Acesso em: 1 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)