Media Criticism Challenge

training public high school students for media competence

Authors

  • Sérgio Gabriel Fajardo Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-9430-9863
  • Rudimar Baldissera UFRGS
  • Bruno Vinhola
  • Amanda Braga Silveira UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2022v17n.63870

Keywords:

Media Products, University Extension, Critical Analysis, Media Competence, High School

Abstract

In this article, we reflect on the Media Criticism Challenge, an extension activity, as a training proposal for media competence of public high school students. In view of this, the main objective is to problematize the perceptions of participants of the Media Criticism Challenge in relation to their media skills. For this, in addition to undertaking a bibliographic survey, we carried out empirical research, through interviews with eight participants. To analyze the collected data, we were inspired by the dimensions and indicators of media competence (FERRÉS; PISCITELLI, 2015). As main results, we understand that the Challenge participants perceive that they have developed different media skills, which contributes to the use and appropriation of the media in a critical way, especially in the fight against disinformation, while encouraging participatory citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sérgio Gabriel Fajardo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Comunicação (UFRGS). Mestre em Comunicação (UFRGS). Relações-Públicas (FEEVALE). Pesquisador membro do Grupo de Pesquisa em Comunicação Organizacional, Cultura e Relações de Poder (GCCOP/UFRGS). E-mail: sfajardopoa@hotmail.com.

References

BRAGA, José Luiz. Instituições e midiatização: um olhar comunicacional. In: FERREIRA, J. et al. (Orgs). Entre o que se diz e o que se pensa: onde está a midiatização? Santa Maria: FACOS-UFMS, 2018.

DELGADO-PONCE, Àgueda; PÉREZ-RODRIGUEZ, M. Amor. La competencia mediática. In: GARCÍA-RUIZ, Rosa; PÉREZ-RODRIGUEZ, M. Amor; TORRES, Ángel. (org.). Educar para los nuevos medios: claves para el desarollo de la competencia mediática en el entorno digital. Quito: Abya-Yala, 2018.

FERRÉS, Joan; PISCITELLI, Alejandro. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. In: Lumina, Juiz de Fora, v. 9, n. 1, p. 1-16, 2015.

HERRERO-CURIEL, Eva; LA-ROSA, Leonardo. Los estudiantes de secundaria y la alfabetización mediática en la era de la desinformación. In: Revista Comunicar, Huelva, n. 73, p. 95-106, 2022.

ROSA, Ana Paula da. Imagens em espiral: da circulação à aderência da sombra. In: Matrizes, São Paulo, v. 12, n. 2, p.155-177, 2019.

THOMPSON, J.B. A interação mediada na era digital. In: Matrizes, v. 12, n. 3, p. 17-44, 2018.

VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. In: Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 13-19, 2014.

WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information disorder: toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Report. Strasbourg: Council of Europe, 2017.

Published

2022-12-23

How to Cite

FAJARDO, S. G.; BALDISSERA , R. .; VINHOLA, B. .; BRAGA SILVEIRA, A. Media Criticism Challenge: training public high school students for media competence. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 17, p. 21, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2022v17n.63870. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/63870. Acesso em: 17 jul. 2024.