Disinformation and politics in the contemporary digital public-political debate

Case analysis and reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2022v17n.64387

Keywords:

desinformação, política, espaço público digital, infodemias

Abstract

The advance of digital society contributes to multiplying the expansion of populism and disinformation. In this context, the so-called "post-truth" emerges as one of the main frameworks of thought and distortion to foster the advance of fake news. This article aims to contribute to the debate and academic reflection on this issue by describing three cases of disinformation linked to the public-political debate in Spain. The study of these cases allows us to advance in the reflection on some of the most effective measures against disinformation in an area in which media literacy continues to be one of the main antidotes against disinformation, together with the fact-checking actions of different organisations and institutions, both inside and outside the media sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva María Ferreras Rodríguez

Doutora em Jornalismo (Universidade do País Basco UPV/EHU). Seu trabalho de pesquisa tem se concentrado em inovação jornalística, redes sociais, jornalismo de dados ou jornalismo móvel. Participou em várias conferências nacionais e internacionais (ECREA, SEP, CONFIBERCOM, etc.), escreveu artigos publicados em revistas indexadas, bem como capítulos de livros. Em suas últimas contribuições aborda o fenômeno da desinformação, bem como as práticas jornalísticas de verificação ou verificação de fatos. Avaliador em revistas nacionais e internacionais. Trabalhou como professora colaboradora no Centro Universitário CESINE e em agências de imprensa.

Julen Orbegozo Terradillos, Universidade do País Basco, UPV/EHU

Graduado em Jornalismo e Publicidade e Relações Públicas. Professor de Gestão da Comunicação Pública e Comunicação Interpessoal e de Grupo (Universidade do País Basco, UPV/EHU). Membro do grupo de pesquisa 'Gureiker'. A sua principal área de especialização é a comunicação pública e política. Suas linhas de pesquisa são o ativismo nas redes sociais, a comunicação da política na perspectiva de gênero e as inovações em campanhas eleitorais. Publicou em revistas de impacto trabalhos relacionados a temas como debates eleitorais, hashtivismo, desinformação e fake news, e novas narrativas eleitorais com perspectiva de gênero. Jornalista e assessor de comunicação em campanhas eleitorais nas esferas basca e espanhola.

References

BANKS, Antonie, CALVO, Ernesto., KAROL, David; TELHAMI, S. Shibley. #PolarizedFeeds: Three Experiments on Polarization, Framing, and Social Media. The International Journal of Press/Politics, 26(3), 2020, p. 609-634.

CARRANCO, Rebeca. “La troleada del verano”. Artículo online. El País. (15 de agosto de 2022). https://bit.ly/3R0Mzxc

COROMINA, Óscar.; PADILLA, Adrián. “Análisis de las desinformaciones del referéndum del 1 de octubre detectadas por Maldito Bulo”. Quaderns del CAC, n 44, 2018, p. 17-26

CULLOTY, Eileen. y SUITER, Jane. Disinformation and Manipulation in Digital Media: Information Pathologies. Londres: Routledge, 2021.

DE COCK BUNING, Madeleine. A multi-dimensional approach to disinformation: Report of the independent high-level group on fake news and online disinformation. Comisión Europea, 2018.

FERRERAS-RODRÍGUEZ, Eva María. “Más allá del fact-checking: organizaciones contra la desinformación. Identificación y análisis de proyectos internacionales”. Hipertext.net, (24), 2022, p. 41-54.

GARCÍA-MARÍN, David. Infodemia global. Desórdenes informativos, narrativas fake y fact-checking en la crisis de la COVID-19. Profesional de la Información, 29(4), 2020. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.11

GARCÍA, David; SALVAT, Guiomar. Tendencias en la producción cientifica sobre desinformacion en Espana. Revision sistematizada de la literatura (2016-2021). En: adComunica, 23, 2022, p. 23-50.

GLOWACKI, Monika; NARAYANAN, Vidya; MAYNARD, Sam; HIRSCH, Gustavo; KOLLANYI, Bence; NEUDERT, Lisa; HOWARD, Philip; LEDERER, Thomas; BARASH, Vlad. “News and political information consumption in Mexico: Mapping the 2018 Mexican presidential election on Twitter and Facebook”. The computational propaganda project. Algorithms, automation and digital politics, 2018. https://comprop.oii.ox.ac.uk/research/working-papers/mexico2018

GOLEMAN, Daniel. Inteligencia social. Barcelona: Kairos, 2006.

GUTIÉRREZ-COBA, Liliana; COBA-GUTIÉRREZ, Patricia; GÓMEZ-DIAZ, Javier. Andrés. Las noticias falsas y desinformación sobre el Covid-19: análisis comparativo de seis países iberoamericanos. Revista Latina, 78, 2020, p. 237-264.

HERRERO, Esperanza; HERRERA-DAMAS, Susana. (2021). El fact-checker en español alrededor del mundo: Perfil, similitudes y diferencias entre verificadores hispanohablantes. Revista de Comunicación de la SEECI, 54(54), 2021, p. 49-77.

IRETON, Cherilyn; POSETTI, Julie. Journalism, fake news and disinformation. Unesco, 2018. http://unesdoc.unesco.org/images/0026/002655/265552E.pdf

LARRONDO, Ainara; PEÑA, Simón; MORALES I GRAS, Jordi (2021). Desinformación,vacunas y Covid-19. Análisis de la infodemia y la conversación digital en Twitter. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 1-18.

LAZER, David; BAUM, Matthew; BENKLER, Yochai et al. The science of fake news. Science, 9, 2018, p. 1094–1096.

MARZAL-FELICI, Javier; CASERO-RIPOLLES, Andreu. Editorial no 23. El sistema mediático ante el reto de la desinformación. En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 23. Castellón: Universitat Jaume I, 2022, p. 11-15.

MACÍAS-TOVAR, Julián. “El bulo-experimento de Arralde: cómo se difunde una mentira por no comprobar los hechos y no se rectifica”. Artículo online. Pandemia Digital. 12 de agosto de 2022. https://bit.ly/3LvGUyk

MAGALLÓN-ROSA, Raúl. Unfaking News: Cómo combatir la desinformación. Madrid: Ediciones Pirámide, 2019.

MAGALLÓN-ROSA, Raúl; SÁNCHEZ-DUARTE, José Manuel. Verificación informativa durante la COVID-19. Análisis comparativo en los países del sur de Europa. Janus.net. E-journal of International Relations, 11, 2020.

NIELSEN, Rasmus Kleis; GRAVES Lucas. “News you don’t believe: Audience perspectives on fake news”. Reuters Institute Digital News Report, 2018. Disponible en: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/news-you-dont-believe-audience perspectives-fake-news

NOAIN-SÁNCHEZ, Amaia. “Desinformación y COVID-19: Análisis cuantitativo a través de los bulos desmentidos en Latinoamérica y España”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 27 (3), 2021, p. 879-892.

ORBEGOZO, Julen; MORALES I GRAS, Jordi; LARRONDO, Ainara. (2020). “Desinformación en redes sociales: ¿compartimentos estancos o espacios dialécticos? El caso Luther King, Quim Torra y El Confidencial”. Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication, 11(2), 2020, p. 55-69.

PANIAGUA, Francisco; SEOANE, Francisco; MAGALLÓN, Raúl. «Anatomía del bulo electoral: la desinformación política durante la campaña del 28-A en España». Revista CIDOB d’ Afers Internacionals, 124, 2020, p. 123-146.

PÉREZ, Jesús. Ángel., MESO, Koldobika., MENDIGUREN, Terese. (2020). Fake news y coronavirus: detección de los principales actores y tendencias a través del análisis de las conversaciones en Twitter. Profesional de la información, 29(3).

PENNYCOOK, Gordon; RAND, David. G. Lazy, not biased: Susceptibility to partisan fake news is better explained by lack of reasoning than by motivated reasoning. Cognition, 188, 2018, P. 39-50.

POSTMAN, Neil. Amusing Ourselves to Death. Methuen, UK: Viking Penguin, 1985.

SALAVERRÍA, Ramón; BUSLÓN, Nataly; LÓPEZ-PAN, Fernando; LEÓN, Bienvenido; LÓPEZ-GOÑI, Ignacio; Erviti, Ma-ría-Carmen. “Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19”. Profesional de la Información, 29 (3), 2020.

SCOLARI, Carlos (8 de octubre de 2016). “De Picasso a Pikachu”. [Artículo online]. El País. https://bit.ly/3otpzbP

SONG, Xingyi.; PETRAK, Johann; JIANG, Ye.; SINGH, Iknoor.; MAYNARD, Diana.; BONTCHEVA, Kalina. Classification aware neural topic model for COVID-19 disinformation categorisation. PLoS ONE 16(2), 2021.

TANDOC, Edson C.; ZHENG WEI, Lim; RICHARD, Ling. Defining “Fake News”. Digital Journalism. Vol. 6, no. 2, 2018, p. 137-153.

UFARTE, María José.; GALLETERO-CAMPOS, Belén.; LÓPEZ-CEPEDA, Ana María. “Fact-Checking, a Public Service Value in the Face of the Hoaxes of the Healthcare Crisis”. Tripodos, 47, 1, 2020, p. 87-103.

Viana, Allysson; Teixeira, Juliana; Larrondo, Ainara. “Fact-checking en la lucha contra las noticias falsas sobre COVID-19 en Brasil: un estudio exploratorio de las agencias digitales de verificación”. Actas del XII Congreso Internacional de Ciberperiodismo. Hipertext.net, 2021, 22, p. 15-25.

Vila, Alaberto. “El teorema de Thomas y los resultados de Vox”. Artículo online, 8 de enero de 2019. El Obrero. https://bit.ly/3LtxrHt

Wardle, Claire; Singerman E. “Too little, too late: social media companies’ failure to tackle vaccine misinformation poses a real threat”. BMJ, 372(26), 2021. https://www.bmj.com/content/bmj/372/bmj.n26.full.pdf

Published

2022-12-23

How to Cite

LARRONDO URETA, A.; MARÍA FERRERAS RODRÍGUEZ, E.; ORBEGOZO TERRADILLOS, J. Disinformation and politics in the contemporary digital public-political debate: Case analysis and reflections. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 17, p. 25, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2022v17n.64387. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/64387. Acesso em: 3 jun. 2024.