Performance and media lynching in pop music

Authors

Keywords:

performance, social drama, media lynching, digital social networks, pop music

Abstract

From the consecration of a drag queen singer in a television program as holder of the “song of the year”, a performative script of hate in digital social networks is drawn up to highlight the tensions and vulnerabilities of LGBTQIA+ subjects in high visibility media contexts. Using a methodology for studying social dramas in media environments (Turner, 2008; Taylor, 2013, Soares, 2021), a dramaturgy of media lynching is identified, which involves the establishment of crises and rearrangements of orders, as apparatuses of understanding the “right to appear” (Butler, 2018) of LGBTQIA+ subjects in pop music. Performance Studies is claimed as a fertile field for the analysis of media controversies in entertainment culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Soares, Federal University of Pernambuco (UFPE)

Professor of the Graduate Program in Communication at UFPE, PhD in Contemporary Communication and Culture (UFBA) and Master in Theory of Literature (UFPE). Post-doctorate in Communication (UFF).

Lívia Maria Pereira, Federal University of Pernambuco (UFPE)

Doctorate student in Communication of the Postgraduate Program in Communication (PPGCOM) at the Federal University of Pernambuco (UFPE). FACEPE gown.

References

ALBERTO, Thiago Pereira; PEREIRA DE SÁ, Simone . As controvérsias de Morrissey e a cultura do cancelamento: Uma batalha nas guerras culturais da música pop . Revista Eco-Pós, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 252–276, 2021. DOI: 10.29146/ecopos.v24i2.27697. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27697. Acesso em: 22 jul. 2023.

AMARAL, Adriana; POLIVANOV, Beatriz; SOARES, Thiago. Disputas sobre performance nos estudos de comunicação: desafios teóricos, derivas metodológicas. Revista da Intercom – RBCC. v.41, n.1, p.63-79, jan./abr. 2018.

GLOBOPLAY. Pablo Vittar canta K.O. São Paulo: TV Globo, 2017. 1 vídeo (4 min). Disponível em: https://globoplay.globo.com/v/6347885/. Acesso em: 12 jun. 2023.

G1. Pabllo Vittar e Ana Vilela fazem festa entre amigos após Melhores do Ano. G1, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3Np423H. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Falcão critica Pabllo Vittar: “Criatura canta mais ruim do que eu”. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/46Whz9M. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Ed Motta elogia voz de Pabllo Vittar: “Chorei de verdade porque não imaginava essa musicalidade, timbre lindo”. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/3GGjlRw. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Lucas Lucco lança “Paraíso”, música em parceria com Pabllo Vittar. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/3NqzTAR. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Sucesso de Pabllo Vittar nas plataformas de streaming vira tema de TCC na PB. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/3RzRbhn. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Efeito Pabllo Vittar: Após estouro da cantora, veja 10 artistas drags, trans e travestis que são apostas para 2018. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/3Tm3Fud. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Lucas Lucco e Pabllo Vittar lançam “Paraíso” no palco do Fantástico. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/47RhIg0. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Pabllo Vittar e Diplo se beijam no clipe de “Então vai”; assista. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/3uXL7qg. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Pabllo Vittar desfila na Beija-Flor com transparência: 'Esse carnaval ainda não beijei ninguém'. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/3TmUgTs. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Pabllo Vittar, Anitta e Marília Mendonça lideram entre artistas femininas mais ouvidas no streaming, diz Spotify. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/41kma4n. Acesso em 12 de junho de 2023.

G1. Pabllo Vittar vai ganhar programa no Multishow em que ela conta sua trajetória. G1, 2017. Disponível em: http://glo.bo/48f0GIa. Acesso em 12 de junho de 2023.

HIDALGO, Gabriel. La comunicación del miedo: ¿Linchamiento mediático o comunicación colusoria? Análisis de una categoría ambigua en Ecuador. Revista ComHumanitas. v. 9, n. 2, p. 116-139, nov-dez de 2018.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

_____. Corpos em Alianças e a política das ruas: Notas para uma teoria performativa de assembleia. Tradução: Fernanda Siqueira Miguens. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

_____. Discurso de ódio: uma política do performativo. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

MISKOLCI, Richard. Batalhas morais: política identitária na esfera pública técnico-midiatizada. São Paulo: Autêntica, 2021.

POSTINGUEL, Danilo; GONZATTI, Christian; DE MELO ROCHA, Rose . #AnittalsOverParty: a celebridade como mobilizadora de ciberacontecimentos, os consumidores-fiscais e a cultura do cancelamento em redes digitais. E-Compós, [S. l.], v. 23, 2020. DOI: 10.30962/ec.2037. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2037. Acesso em: 22 jul. 2023.

SOARES, Thiago. Abordagens Teóricas para Estudo da Teatralidade em Performances Midiáticas: Dramas, roteiros, ações. ALCEU, v. 21, n. 43, p. 210-227, 2021.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural na América Latina. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.

TELLES, Helcimara. Democracia de democratas insatisfeitos e a emergência dos alternative right (ar). Em Debate, Belo Horizonte, v.10, n.1, p.25-30, abril 2018.

TROTTA, Felipe. Música popular, moral e sexualidade: reflexões sobre o forró contemporâneo. Revista Contracampo. v.1, n.49, Rio de Janeiro, 2009. p. 132-146. Disponível em: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/ 17184/10822. Acesso em 11 de agosto de 2021.

TURNER, Victor. Dramas, campos, metáforas: ação simbólica na sociedade humana. Niterói (RJ): EdUFF, 2008.

VILAS, Carlos. Linchiamiento: Venganza, castigo e injusticia en escenários de inseguridade. El Cotidiano. v. 20, n. 131, p. 20-26, dezembro de 2005.

Published

2023-12-22

How to Cite

SOARES, T.; PEREIRA, L. M. Performance and media lynching in pop music. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 20, p. 24–40, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/67427. Acesso em: 11 may. 2024.