HARLEY FUCKING QUINN:

representativeness and Feminine diversity in Birds of Prey (2020)

Authors

Keywords:

Birds of Prey, Representativeness, Cinema, Comic Books, Harley Quinn

Abstract

The present work seeks to identify issues related to representativeness and feminine protagonism in Birds of Prey (2020). Through an analysis of narrative and imagetic aspects, and data referring to the production, we will seek to reveal elements related to its representativeness and relevance of the filmic productions of comic books. Being an important milestone in the process of increasing the visibility of female protagonists in the current blockbuster trend, the production is constituted in a well-directed way in terms of gender. A large part of the creative team is made up of women, which allows a greater demonstration of the richness of details of the character, through a more specific optic. In this way, the film criticizes the clichés and patterns of a patriarchal culture, affirming its identity and plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yuri Garcia, Rio de Janeiro State University (UERJ); Anhembi Morumbi University (UAM)

PhD in Social Communication from the State University of Rio de Janeiro (UERJ). Coordinator of the research group "POPMID: Reflections on Genres² and Trends in Media Productions". Accredited professor of the Postgraduate Program in Communication at the State University of Rio de Janeiro (PPGCom-UERJ).

Ellen Alves Lima, Rio de Janeiro State University (UERJ)

Master's student at the UERJ postgraduate program. Member of the research group "POPMID: Reflexões sobre Gêneros² e Tendências em Produções Midiáticas" coordinated by Prof. Doctor Yuri Garcia. 

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

BIRDS OF PREY. And the Fantabulous Emancipation of one Harley Quinn. Cathy Yan. Estados Unidos, Warner Bros., Warner Bros. Pictures, 2020. Especificação do suporte em unidades físicas (1h 49min).

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 2007.

GARCIA, Yuri. Transposições fílmicas de histórias em quadrinhos: uma teorização da relação entre duas linguagens. Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento. v.8, n°2, 2021.

______. Comic Books in Silver Screens: um mapeamento das transposições de HQs no Cinema hollywoodiano. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 26, 2023.

GARCIA, Yuri; LIMA, Ellen Alves. Mulher Maravilha e Capitã Marvel: a representação da protagonista feminina no universo cinematográfico das HQs. Revista GEMInIS. v.12, n°1, 2021.

GEADA, Eduardo. Os mundos do cinema: modelos dramáticos e narrativos no período clássico. Editorial Notícias, 1998.

GIMENEZ, Fernando Antonio Prado; ROCHA, Daniela Torres da. A presença do filme nacional nas salas de cinema do Brasil: um estudo sobre a codistribuição. Revista Galáxia. N°37, jan-abr, 2018.

GURGEL, Alexandra. Pare de se odiar: porque amar o próprio corpo é um ato revolucionário. Rio de Janeiro: Best Seller, 2018.

HOHLFELDT, Antonio; MARTINO, Luiz C. Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

HOLANDA, Karla (org). Mulheres de cinema. In. COSTA, Flávia Cesariano Costa. As Ruidosas Mulheres do Cinema Silencioso. Rio de Janeiro: Numa, 2019.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. In. SARMET, Erica; TEDESCO, Marina Cavalcanti. No cinema. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. In. LAURENTIS, Teresa. A tecnologia de gênero. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

MATTOS, A. C. G.. Do cinetoscópio ao cinema digital: breve história do cinema americano. Rio de Janeiro: Rocco, 2006.

MURDOCK, Maureen. A Jornada da heroína – A busca da mulher para se reconectar com o feminino. Rio de Janeiro: Sextante, 2022.

MURDOCK, Maureen. A Jornada da heroína caderno de atividades – Um guia prático para a busca por autoconhecimento. Rio de Janeiro: Sextante, 2023.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte (MG): Letramento: Justificando 2017.

TIBURI, Marcia. Feminismo em comum: para todas, todes e todos. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.

WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.

Published

2023-12-22

How to Cite

GARCIA, Y.; ALVES LIMA, E. HARLEY FUCKING QUINN:: representativeness and Feminine diversity in Birds of Prey (2020). Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 20, p. 81–97, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/67460. Acesso em: 10 may. 2024.