The public relations and the narratives of the creative economy in the third sector

Authors

Keywords:

Creative Economy, Public Relations, Organizational narrative

Abstract

In this article we analyze the communication narratives of third sector organizations in the context of the creative economy in dialogue with young people for the purposes of social mobilization. The discussion is supported by the discourse analysis discussed by Bardin (2006) to observe the organizational narrative of Teto, a third sector organization that builds its communication based on social impact, but also on the experiences lived (Benjamin, 1985) and provided by its actions and promoted by these young people. To analyze the narrative discourses, we collected posts from the organization's digital channels, which focus on promoting creative solutions to help families invulnerable housing situations. We started from the problem that Teto's narrative in the context of the Creative Economy is close to Public Relations strategies focused on digital communication as a means
of putting pressure on government leaders to pay attention to the issue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, W. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas I). Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

CZARNIAWSKA, B. A narrative approach to organization studies. London, UK: Sage Publications, 1998. CZARNIAWSKA, B. Narrating organization studies. Narrative Inquiry, v. 2, n. 21, p. 337–344, 2011. CZARNIAWSKA, B. The uses of narrative in organization research. Gothenburg Research Institute Report., v. 5, p. 1-39, 2000.

FERNANDES, Rubem César. O que é terceiro setor? Disponível em: https://dspace.almg.gov.br/bitstream/11037/1091/3/1091.pdf. Acesso em: 19 jun. 2024.

GONZALES, N. S.; LUVIZOTTO, C. K. Comunicação, terceiro setor e cidadania: estratégias para engajamento do público jovem. In: FARIAS, L. A.; LOPES, V. S. C. (Orgs). 10º ABRAPCORP. Comunicação, Economia Criativa e Organizações. Anais (2016). Disponível em: https://editora.pucrs.br/download/anais/9788539708710.pdf. P. 572. Acesso em: 19 jun. 2024.

GOV.BR. Organizações da Sociedade Civil (OSC). Ministério da Fazenda. Disponível em: https://www.gov.br/receitafederal/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/cidadania-fiscal/extensao/osc#section-1. Acesso em: 19 jun. 2024.

LIMA, M. D. C.; ABBUD, M. E. de O. P. As dimensões da Comunicação Organizacional: um olhar sobre o Terceiro Setor. In: Anais do XXIII ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS. Pará, 2014.

PERUZZO, C. M. K. Relações Públicas no Terceiro Setor: tipologia da comunicação e conceitos de público. Anais do XXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – INTERCOM. Santos. (2007). Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R1014-1.pdf. Acesso em: 19 jun. 2024.

PERUZZO, C. M. K. Relações Públicas, movimentos populares e transformação social. Disponível em: https://arquivo.bocc.ubi.pt/pag/peruzzo-cicilia-relacoes-publicas.html. Acesso em: 19 jun. 2024.

PERUZZO, C. M. K. Relações públicas no capitalismo cognitivo. Organicom. V.8 N. 15 (2011). Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139103. Acesso em: 19 jun. 2024.

QUEIROZ, M. O planejamento estratégico e as organizações do Terceiro Setor. In: VOLTONI, R. (Org.). Terceiro Setor: Planejamento e Gestão. 2. Ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2004.

KUNSCH, M. M. K. Sociedade civil, multicidadania e comunicação social. In: KUNSCH, M. M. K.: KUNSCH, W. (Org.) Relações Públicas Comunitárias: A comunicação em uma perspectiva dialógica e transformadora. São Paulo: Sumus, 2004.

SANTOS, L. C.; D’ALMEIDA, N. Narrativa e comunicação organizacional. Organicom. Ano 14, n. 17, 1a semana, 2017.

TAMIETTI, G. 26 milhões de domicílios urbanos brasileiros apresentam algum tipo de inadequação. Fundação João Pinheiro. Disponível em: https://fjp.mg.gov.br/26-milhoes-de-domicilios-urbanos-brasileiros-apresentam-algum-tipo-de-inadequacao/. Acesso em: 19 jun. 2024.

Published

2024-11-18

How to Cite

BARROS MARASSI, A. The public relations and the narratives of the creative economy in the third sector. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 22, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/70682. Acesso em: 22 nov. 2024.