EACHING WORK IN THE FIELD OF HUMAN SCIENCES:

PROSPECTS ON THE CONSTRUCTION OF THE CEARÁ STATE REFERENCE CURRICULAR DOCUMENT (DCRC) FOR THE COMMON CURRICULAR NATIONAL BASIS (BNCC)

Authors

  • Antônio Alex Pereira de Sousa Secretaria de Educação do Ceará (SEDUC/CE)
  • Maria Veirislene Lavor Sousa Universidade de Salamanca - USAL/Espanha
  • Paulo Venício Braga de Paula

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v10i5.49925

Keywords:

Basic Education, Public Policy, BNCC, Curriculum, Humanities

Abstract

This article aims to reflect on the presence and development of the text of the Humanities in the Ceará National Common Curriculum Base (BNCC), called the Ceará Referential Curriculum Document (DCRC). We sought to rescue its history, the construction and the way the implementation process is developing in Ceará. The steps that constitute the methodology are the bibliographic research, which had as its source official documents from the Ministry of Education and others produced in the State of Ceará, among which: Constitution (1988), LDB (1996), PCNEM (1999), PCN + (2002) and, more recently, DCNEM (2018), in addition to Escola Viva and Escola Aprendente, documents produced at the state level, respectively in 2005 and 2006. Other works analyzed were the books that helped to define the possible contents that will be present in the DCRC. Along with it, action research was also used as a methodological research strategy, since the participants are observers, but also agents of the process. The partial results come from the conclusions of the bibliographic reviews, which are present within the text of the DCRC, and led us to reflections and actions on curriculum and public policies for the production of BNCC in the state of Ceará, still under development.

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Author Biographies

Antônio Alex Pereira de Sousa, Secretaria de Educação do Ceará (SEDUC/CE)

Doutorando e mestre em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará. Graduado em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará e especialização em Filosofia pela Universidade Estácio de Sá. Professor da Faculdade Ratio e da Secretaria de Educação do Ceará (SEDUC/CE).

Maria Veirislene Lavor Sousa, Universidade de Salamanca - USAL/Espanha

Doutoranda do Curso de Ciências Sociais da Universidade de Salamanca - USAL/Espanha. Graduada em Ciências Sociais pela Universidade de Fortaleza e Mestra em Gestão de Sistemas de e-Learning pela Universidade Nova de Lisboa - PT.

Paulo Venício Braga de Paula

Mestre em Planejamento em Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará. Especialista em Informática Educativa pela Universidade Estadual do Ceará, Especialista em Administração Escolar pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UEVA. Licenciatura Plena em História, pela Universidade Estadual do Ceará. Professor de Nível Superior de cursos de Graduação e Pós-Graduação. Professor da Rede Pública do Estado do Ceará.

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Published

2019-12-24

Issue

Section

Dossiê especial – EM DEFESA DA FILOSOFIA