A QUESTION ABOUT THE RELATIONSHIP BETWEEN PHILOSOPHY AND WOMEN AT THE UNIVERSITY

Authors

  • Megue Magalhães de Andrade UnB
  • Pedro Ergnaldo Gontijo Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v11i3.53958

Keywords:

Philosophy, Women, Curriculum

Abstract

This paper aims to outline the incidence of the gender perspective in the teaching of philosophy at undergraduate courses in Brazilian public universities. For this, we surveyed teaching programs in the subjects of philosophy courses of 15 universities. We created 04 categories for the analysis of these discipline programs, which develop on the following axes: the question about the teaching/presentation of women philosophers; on the teaching/presentation of themes worked by feminist philosophy in history - both as a central and secondary theme in the programmatic contents - and on bibliographic references recommended in these programs that contemplate philosophical and scientific women works. We conclude that the area of philosophy is still resistant to the study or even reading of the philosophical production performed by women.  The philosophical discourse consolidated in academia has been reproduced, in most times, by an eminently masculine speech, willing to think the world indifferent to the participation of women. We suggest that the way this knowledge is structured and organized - as abstract, universal, and neutral - makes it difficult for gender issues to enter the official philosophical debate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Carolina. Mulheres na Pós-Graduação em Filosofia no Brasil - 2015. Associação Nacional de Pós-Graduação em Filosofia, 2016. Disponível em: http://anpof.org/portal/images/Documentos/ARAUJOCarolina_Artigo_2016.pdfAcesso em: 20 fevereiro 2017.

BARRETO, Andreia. A mulher no ensino superior: Distribuição e representatividade. Cadernos do GEA, v. 3, n. 6, p. 3-46, 2014.

BEEBEE, Helen; SAUL, Jenny. Women in Philosophy in the UK. BPA e SWIP. UK. 2011. Disponível em <http://www.bpa.ac.uk/resources/women-in-philosophy/wip-committee>

Acesso em 02/04/2017.

BLAY, Eva. A. Núcleos de estudos da mulher X Academia. In: BRASIL, P. D. R. S. E. D. P. Pensando gênero e ciência. Encontro Nacional de Núcleos e Grupos de Pesquisas – 2005, 2006. Brasília: Secretaria Especial de Políticas para as Mulheres, 2006.

BRASIL. Enade 2017: Exame nacional de desempenho dos estudantes: relatório síntese de área. MEC,INEP. Brasília. 2018. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2017/Filosofia.pdf>Acessado em 10 de julho de 2020.

______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.INEP.Censo da Educação Superior. 2017. Documento eletrônico. Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/fileAcessado em 10 de julho de 2020.

CASTRO, Susana de. Filosofia e gênero. 7Letras, 2014.

COSTA, Marta Nunes da. Feminismo é humanismo. etic@, Florianópolis, v. 15, n. 1, p. 110-125, julho 2016.

COSTA, Ana Alice Alcântara; SARDENBERG, Cecília Maria Bacellar. Teoria e Praxis feministas na academia: os núcleos de estudos sobre a mulher nas universidades brasileiras. Revista Estudos Feministas, Rio de Janeiro, v. 2, n. especial, 2ºsem 1994.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Editora 34, 2007.

FACINA, Adriana; SOHIET, Rachel. Gênero e Memória: Algumas reflexões. Revista Gênero: Niterói, v.5, n.1, p.9-19. 2004.

FEMENÍAS, Maria Luisa. Introducción: cuestiones preliminares. In: SPADARO, María Cristina. Enseñar Filosofia, hoy. 1ª. ed. [S.l.]: Edulp, 2012a. p. 19-48.

______. El ideal del saber sin supuestos‖ y los límites del hacer filosófico. Sapere Aude, Belo Horizonte, v. 3, n. 5, p. 7-31, 1º sem 2012b.

______. MORA: la memoria de las revistas académicas. In: FUNCK, S. B.; MINELLA, L. S.; ASSIS, G. D. O. Linguagens e narrativas. Tubarão: Copiart, v. 1(Desafios feministas), 2014.

GARGALLO, Francesca. Ideas feministas latinoamericanas. 2. ed. México: Universidad de la ciudad de México, 2006.

GOUCHA, Moufida (Ed.). Philosophy, a School of Freedom: Teaching Philosophy and Learning to Philosophize: Status and Prospects. Unesco, 2007.

GROSZ, Elizabeth. Corpos Reconfigurados. Cadernos Pagu, n. 14, p. 45-86, 2000.

HASLANGER, Sally. Changing the ideology and the Culture of Philosophy: Not by Reason(Alone). Hypathia, v. 23, n. 2, p. 210-223, 2008.

HEILBORN, Maria Luiza; SORJ, Bila. Estudos de gênero no Brasil - 1975-1995. In: MICELI, S. (org.) O que ler na ciência social brasileira (1970-1995). ANPOCS/CAPES. São Paulo: Editora Sumaré, 1999. p. 183-221.

hooks, bell. Intelectuais Negras. Revista Estudos Feministas, v. 3, n. 2, 1995.

LOMBROZO, Tania. Name five women in philosophy. Bet you can't. 2013. Disponível em <https://www.npr.org/sections/13.7/2013/06/17/192523112/name-ten-women-in-philosophy-bet-you-can-t>Acesso em 04/2017.

MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. Summus editorial, 2012.

PAXTON, Molly; FIGDOR, Carrie; TIBERIUS, Valerie. Quantifying the gender gap: An empirical study of the underrepresentation of women in philosophy. Hypatia, v. 27, n. 4, p. 949-957, 2012.

SOTERO, Edilza Correia. Transformações no acesso ao ensino superior brasileiro:Algumas implicações para diferentes grupos de cor e sexo. In: MARCONDES, M. M., et al. Dossiê mulheres negras: retrato das condições de vida das mulheres negras no Brasil. Brasília: Ipea, 2013. p. 35-52.

SCHWITZGEBEL, Eric; JENNINGS, Carolyn Dicey. Women in Philosophy: Quantitative Analyses of Specialization, Prevalence, Visibility, and Generational Change. In: Women in Philosophy, 2016. Disponível em : <http://www.apaonlinecsw.org/data-on-women-in-philosophy> Acesso em 04/2017.

TIBURI, Marcia. As mulheres e a filosofia como ciência do esquecimento. In. Com Ciência, Campinas, dez.2003.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2009.

WAITHE, Mary Ellen. On Not Teaching the History of Philosophy. Hypatia , Indiana, USA, v. 4, n. 1, p. 132-138, 1989.

WUENSCH, Ana Míriam. O que Christine de Pizan nos faz pensar. Revista Graphos, v. 15, n. 1, 2013.

______. Acerca da existência de pensadoras no Brasil e na América Latina. Problemata, v. 6, n. 1, p. 113-150, 2015.

YANCE, George. Introduction: No Philosophical Oracle Voices. In: YANCE, G. Philosophy in Multiple Voices. Maryland: Rowman and Littlefield Publishers, 2007.

______. Situated Black Women’s Voices in/on the profession of Philosophy. Hipatya, v.23, n.2, 2008.

Published

2020-10-08

Issue

Section

ENSINO DE FILOSOFIA E QUESTÕES DE GÊNERO (2020)