AN AESTHETIC-POLITICAL BODY OF DEFENSE AND HELING OF THE COLONIAL WOUND

ON THE ÌYÁ OXUM IN THE OYÈRÓNKẸ OYĚWÙMÍ AND SOME AFRO-DIASPORIC ARTISTIC-SENSITIVE EXPERIENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v13i1.63090

Keywords:

Decolonization of the subject, Decolonial aesthetics, African and Afro-diasporic aesthetics

Abstract

In this article I present together as an aesthetic-political body the study of Oyèrónkẹ Oyěwùmí and some of the Afro-diasporic art-sensitive figures. Both dealing with lucidity and potency effect an awareness of the harmful effects on the imaginary that historically perpetuate a coloniality. From this understanding, an epistemic re-orientation of decolonisation of knowledge occurs with the study of aesthetics, here taken as a politics of defending and healing the colonial wound. The article then focuses on the notion of Ìyá Oxum, from Oyèrónkẹ Oyěwùmí, in which it demonstrates how Afro-diasporic culture, specifically Yoruba, signifies both bodily metaphors and visual metaphors for the thinking and ethics of life. I also propose to think/feel the Afro-Diasporic artistic figures chosen because they are inspired from the cosmogonic influence of Oxum. These artistic figures return to ancestry to give aesthetic body to decolonization, effectively taking a place that gives visibility, legitimacy and authority to the lived experience. Approaches that through writing bring transmission of memory by the encounter of the practice of thought with the final objective to what we call from the beginning the defense and healing of the colonial wound.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABIMBOLA, Wande. Images of Women in the Ifá Literary Corpus. In : Kaplan, Flora. Queen, Queen Mothers, Priestesses, and Power. New York : New York Academy of Sciences. 1997.

AKOTIRENE, Carla. Osun é fundamento epistemológico: um diálogo com Oyèronké Oyèwúmi. Disponível em : https://www.cartacapital.com.br/opiniao/osun-e-fundamento-epistemologico-um-dialogo-com-oyeronke-oyewumi/?fbclid=IwAR1BjNqQshNDq3vExZsnC5tY_SUfCUkE0rXPYHKQfoUcN6tji0X0Ka1fMB8#.Xa3C_WpFZyk.facebook. Acesso em 19 abr 2022.

BONA, Dénètem Touam. Cosmopoéticas do Refúgio. Rio de Janeiro : Cultura e Barbarie. 2020.

CABRERA, Lydia. Yemaya y Ochun Kariocha, Iyalorichas y Olorichas. New York : C&R. 1980.

CARNEIRO, A. Sueli. A construção do outro como não ser como fundamento do ser. Tese (doutorado em Educação) – Faculdade de educação, Universidade de São Paulo. São Paulo. 2005.

CARNEIRO, A. CURY, Cristiane. O Poder feminino no culto aos Orixás. Caderno IV. Gélédes. 1993.

COSSARD, Gisèle Omindarewá. Awo mistério dos orixás. Rio de Janeiro : Pallas. 2008

Xirê de Oxum, Ebomi, youtube, 25 de junho de 2014, 9min, (Disponível em : https://youtu.be/02GgNnkm59E), Acesso em 19 abril 2022.

EUGENIO, Naiara Paula; WER, Claudia. “Filosofia Africana: Um estudo sobre a conexão entre ética e estética”. Voluntas: Revista Internacional de Filosofia. UFSM, v. 10, Ed. Especial (2019): Interfaces da Filosofia Africana. Disponivel em: https://periodicos.ufsm.br/voluntas/article/view/39890 Acesso em 19 abr 2022.

EUGENIO, Naiara Paula. Estética e Filosofia da Arte Africana : uma breve abordagem sobre os padrões estéticos que conectam ÁFRICA e sua diáspora. Problemata: R. Intern. Fil. V. 11. n. 2 (2020).

FANON, Frantz. Pele Negra Mascaras Brancas. Salvador : EDUFBA. 2008

FERREIRA, Marta. Ìtàn - oralidades e escritas: um estudo de caso sobre cadernos de hunkó e outras escritas no Ìlè Aṣé Omi Larè Ìyá Sagbá. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação/PROPED, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

GLISSANT; Édouard. Poética da relação. 1º Ed. Portugal: Sextante, 1996.

GONÇALVES, Ana Maria. Um defeito de cor. São Paulo : Editora Record. 2020.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação : Episódios de Racismo Cotidiano. Rio de Janeiro : Cobogó. 2019

KILOMBA, Grada. Performance instalação O Barco. MAAT. Lisboa. 2021

O Barco, Grada Kilomba, BoCA Bienal,. 1 vídeo, youtube, 31 de dezembro de 2021, 19min, (Disponível em: https://youtu.be/D7vSm5DLgDs), Acesso em: 19 abril 2022

KILOMBA, Grada. Poema O Barco. Disponível em: https://ext.maat.pt/cinema/boat. Acesso em 19 abr 2022.

LIMA, R. I. F. Arte e descolonização como um mecanismo de defesa na obra de Grada Kilomba. Dossiê: Artes e instituições culturais: reflexões sobre branquitude e racismo. Revista PerCursos, Florianópolis, v. 20, n.44, p. 11-34, 2020. Acessado em: https://www.academia.edu/42833189/DOSSI%C3%8A_Arte_e_descoloniza%C3%A7%C3%A3o_como_um_mecanismo_de_defesa_na_obra_de_Grada_Kilomba

LIMA, R. I. F. Descolonizar a Vênus: As categorias estéticas da figura da Vênus sob a mira colonial: uma experiência vivida erótica e feminina. (Org. Caroline Marin e Susana de Castro). Coleção Pindorama. Apeku. 2022

LIMA, R. I. F. Pensar Nagô nos banhos: preâmbulos para a cura e a defesa da ferida colonial. VII EPISTEMOLOGIAS CALUNDUZEIRAS - EXPERIÊNCIA E PESQUISA DO GRUPO CALUNDU: EDIÇÃO COMEMORATIVA DE 5 ANOS DA REVISTA CALUNDU. Volume 5, Número 2, Jul-Dez 2021

MACHADO, Adilbênia Freire. Filosofia Africana e práxis ancestrais femininas : a sabedoria que “renasce” com vestes de diamante. Problemata: R. Intern. Fil. V. 11. n. 2 (2020), p. 30. Apud NOGUERA, Renato. O Ensino de Filosofia e a Lei 10.639. Rio de Janeiro: Pallas, Biblioteca Nacional, 2014.

MACHADO, Taisa. O Afrofunk e a Ciência do Rebolado. Rio de Janeiro : Cobogo. 2020

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios, 2(32). 2017. Acessado em : https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993

NOGUERA, Renato. O Ensino de Filosofia e a Lei 10.639. Rio de Janeiro: Pallas, Biblioteca Nacional, 2014

OYEWUMI, Oyeronke. “Matripotência: ìyá nos conceitos filosóficos e instituições sociopolíticas [iorubás]”, capítulo 3, p. 57-92, por Wanderson Flor do NASCIMENTO. “Matripotency: Ìyá in philosophical concepts and sociopolitical institutions”. What Gender is Motherhood?. Nova Iorque: Palgrave Macmillan, 2016.

OYEWUMI, Oyeronke. A Invenção das Mulheres. Construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Tradução por Wanderson Flor do NASCIMENTO. Rio de Janeiro : Bazar do tempo. 2021

Podcast FILOSOFIA POP : #141 Helena Theodoro. Entrevistada : Helena Theodoro. Entrevistador : Marcos Carvalho Lopes. Disponível em : https://filosofiapop.com.br/podcast/141-helena-theodoro-com-helena-theodoro/. Acesso em 19 abr 2022

Oxum vence uma guerra com um espelho, William Rodney, youtube, 05 de junho de 2020. 1 vídeo, 64min ( Disponível em : https://youtu.be/AAMU4wfop7c), Acesso em 19 abril 2022.

ROWLAND, Abiodun. Woman in Yorùbá Religious Images. Journal of African Cultural Studies 2, no. 1, 1989.

SANTOS, José Vagner Rocha. Cultura, comida e outras historias. Monografia em Comunicação. Salvador : UFBA. 2008.

SILVA, Maria Auxiliadora. Oxum. Óleo sobre cartão. 18 cm x 24 cm. São Paulo. 1972

SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2017.

Published

2022-06-21 — Updated on 2022-06-22

Versions

Issue

Section

Dossiê especial - ESTÉTICA E FILOSOFIA DA ARTE AFRICANA