CONTINUING EDUCATION AND THE EDUCATION PROGRAM FOR HEALTH WORK (PET): EFFECTIVE TOOLS FOR THE PROBLEMATIZATION OF USER EMBRACEMENT IN FAMILY HEALTH

Authors

  • Juliana SAMPAIO Doutora em Saúde Pública, Professora do Departamento de Promoção à Saúde da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB)
  • Kathya Suenia Diniz SANTOS graduanda em Fisioterapia da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB).
  • Pollyanna Oliveira Formiga de CARVALHO Pollyanna Oliveira Formiga de Carvalho (CARVALHO, P. O. F.), Educadora Física, Especialista em Gerontologia e Gestão do Cuidado com Ênfase em Apoio Matricial, Assessora Especial FUNAD (João Pessoa/PB), Voluntária do PET - EP
  • Nathália Franca Falcão Dantas BRONZEADO Nutricionista, Especialista em Gestão do Cuidado com Ênfase em Apoio Matricial, Apoio Matricial/NASF (João Pessoa/PB)
  • Rosane Ângelo OLIVEIRA

Abstract

Introduction: The National Humanization Policy (NHP) advocates user embracement as a tool to improve bonding and solve health demands. In this perspective, this study aims to report the activities developed by the Education Program for Health Care (PET-Health), axis of Continuing Education (PET-CE) of Federal University of Paraíba (UFPB), which contributed to humanization and user embracement in the Integrated Health Unit of Cruz das Armas in the city of João Pessoa, PB. Reporting experience: The PET-CE group was present in the health unit observing its daily service and following the activities developed by staff for four hours per week, from August 2012 to January 2014. Over this period, several actions were held together with the health team with the purpose of improving ‘user embracement’ as well as of verifying professionals’ satisfaction with the working process. All experiences were recorded in field notebooks to further guide group discussions. Results and Discussion: Based on the developed activities, we observed that the health team seems eager to achieve better results as for assistance; however, there may be difficulties concerning the debate on the working process, transference of information and changes in daily practice. Conclusion: The insertion of PET-CE in the working process of the health team has served as a tool for reflection and engagement of the professionals involved. DESCRIPTORS User Embracement. Primary Health Care. Education, Continuing.

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Author Biographies

Juliana SAMPAIO, Doutora em Saúde Pública, Professora do Departamento de Promoção à Saúde da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB)

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1998), graduação em Bacharelado em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1998), mestrado em Serviço Social pela Universidade Federal de Pernambuco (2001) e doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz (2006). Atualmente é professora adjunto3 da Universidade Federal da Paraíba, membro do Núcleo de Estudos em Saúde Coletiva da Paraíba e membro da Rede ABRAPSO Paraíba. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social e da Saúde, atuando principalmente com os seguintes temas: atenção básica, gestão do cuidado, políticas públicas, direitos sexuais e reprodutivos e gênero.

Kathya Suenia Diniz SANTOS, graduanda em Fisioterapia da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa/PB).

Tem experiência em pesquisa, ensino e extensão, vinculadas a Universidade Federal da Paraíba, Ministério da Saúde e Secretaria Municipal de Saúde - João Pessoa. Atualmente trabalha na perspectiva da saúde pública, gestão, educação permanente e visando a reformulação dos componentes curriculares nacionais nos cursos de saúde. Busca aperfeiçoamento na carreira acadêmica.

Pollyanna Oliveira Formiga de CARVALHO, Pollyanna Oliveira Formiga de Carvalho (CARVALHO, P. O. F.), Educadora Física, Especialista em Gerontologia e Gestão do Cuidado com Ênfase em Apoio Matricial, Assessora Especial FUNAD (João Pessoa/PB), Voluntária do PET - EP

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal da Paraíba (2009), com especialização em Gerontologia (2010) e em Gestão do Cuidado (com Ênfase em Apoio Matricial (em andamento). Atuando como Professora de Educação Física no NASF( Núcleo de Apoio a Saúde da família) e como Personal Trainer. Com experiência na área de educação física escolar, não- escolar e desportos, gerontologia e Saúde Pública, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física Infantil, Natação, Academias e Saúde Pública.

Nathália Franca Falcão Dantas BRONZEADO, Nutricionista, Especialista em Gestão do Cuidado com Ênfase em Apoio Matricial, Apoio Matricial/NASF (João Pessoa/PB)

Nutricionista, Especialista em Gestão do Cuidado com Ênfase em Apoio Matricial, Apoio Matricial/NASF (João Pessoa/PB)

Published

2014-11-04

How to Cite

SAMPAIO, J., SANTOS, K. S. D., CARVALHO, P. O. F. de, BRONZEADO, N. F. F. D., & OLIVEIRA, R. Ângelo. (2014). CONTINUING EDUCATION AND THE EDUCATION PROGRAM FOR HEALTH WORK (PET): EFFECTIVE TOOLS FOR THE PROBLEMATIZATION OF USER EMBRACEMENT IN FAMILY HEALTH. Revista Brasileira De Ciências Da Saúde, 18, 49–54. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rbcs/article/view/20941