To evaluate in Depth
Epistemological, Methodological Dimensions and Practical Experiences from a New Perspective of Public Policy Evaluation
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2525-5584.2020v5n2.53154Keywords:
Políticas Públicas, Avaliação em Profundidade, Epistemologias e Metodologias de AvaliaçãoAbstract
The article analyzes the epistemological and methodological dimensions, and practical experiences from the perspective of avaliação em profundidade - AP, proposed by Rodrigues (2008), within the scope of the Master in Public Policy Assessment at the Federal University of Ceará - MAPP / UFC, which problematizes the conventional evaluations and encompasses new dimensions that aim to approximate the evaluation of subjects and contexts where policies are effectively implemented. Methodologically, this article focuses on bibliographic research, presenting the contributions of authors dealing with AP, as well as analyzing three practical experiences of evaluation, carried out by MAPP students and which are close to the premises of AP. As results, the analysis of an intellectual trajectory of the AP was built, which dialogues with interpretive evaluation paradigms, moving away, epistemologically and methodologically, from conventional hegemonic paradigms in the field of public policy evaluation. In turn, evaluative practices reveal how AP has been effectively built on substantive evaluations carried out at MAPP. Finally, the final considerations highlight the specificities of the AP in incorporating, in the evaluation, the understanding of the concrete experience of the policy and its approximation with the subjects, constituting a challenge for the affirmation of more democratic knowledge in the evaluation of public policies.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).