Challenges and achievements of professional work

Report on live experience in the archives of Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe – Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe (IFS)

Authors

  • Dulce Elizabeth Lima de Sousa

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2318-6186.2020v8n1.54393

Keywords:

Archive., Professional., Organizational Culture.

Abstract

When starting the development of archival activities at an organization, the professional must know the administrative structure as well as the organizational culture that permeates the whole structure. With the new social demands that impacts the business scenarios, it isn’t enough just a professional versed on the techniques of your own area of expertise, it’s necessary to search competencies that makes it possible to potentialize results by articulating the resources. All these implications concern the different fields related to the information science, such as librarians, archivers, documentalists and information managers. Through a descriptive research, this study tries to emphasize the lived experience throughout the action developed in the organizational process of archive and expansion of activities that concerns the sector responsible for implementing documental management inside Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Sergipe - Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe (IFS). There is a lot of ground to cover to consolidate the documental management in the Institute, however it is necessary to acknowledge all the evolutive process done by the group in the last years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dulce Elizabeth Lima de Sousa

Aluna de Graduação em Arquivologia

References

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a rede federal de educação profissional, científica e tecnológica, cria os institutos federais de educação, ciência e tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 30 dez. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 13 jun. 2020.

BRASIL. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Crêa nas capitaes dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artifices, para o ensino profissional primario e gratuito. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Rio de Janeiro, RJ, 26 set. 1909. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 13 jun. 2020.

GARCIA, Regis; FADEL, Bárbara. Cultura organizacional e as interferências nos fluxos informacionais (IFI). In: VALENTIM, Marta. (Org.). Gestão, mediação e uso da informação. São Paulo: UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SERGIPE. Portaria nº2.922, de 10 de outubro de 2017. Criar a Coordenadoria de Apoio Técnico, CATEC, na Reitoria, subordinada à Coordenadoria Geral de Protocolo e Arquivo. Criar a Coordenadoria de Documentos Arquivísticos Digitais, CADIG, na Reitoria, subordinada à Coordenadoria Geral de Protocolo e Arquivo. Criar a Coordenadoria dos Arquivos Histórico e Memorial, CAHISM, na Reitoria, subordinada à Coordenadoria Geral de Protocolo e Arquivo. Disponível em: https://sipac.ifs.edu.br/public/jsp/boletim_servico/busca_avancada.jsf. Acesso em: 13 jun. 2020.

MALSCHITZKY, Nancy. Empregabilidade: um modelo para a instituição de ensino superior orientar e encaminhar a carreira profissional dos acadêmicos. (Tese de Doutorado), UFSC, 2004.

MENEGON, Letícia Fantinato. Comportamento organizacional. São Paulo: Person Education. 2012.

MOREIRO-GONZALES, José Antonio. Actuación professional em ambientes digitales y formación en ciência de la información. ConCI, v. 1, n.1, p.01-23. Maio/ago. 2108. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/conci/article/view/9344. Acesso em: 13 jun. 2020.

OLIVEIRA, Eliane Braga de; RODRIGUES, Georgete Medleg; SOUZA, Kátia Isabelli de Bethania Melo de; SOUSA, Renato Tarciso de; MONTIEL, Rosane. Proposta de reforma curricular do curso de arquivologia da UnB. Cenário Arquivístico, Brasília, v. 1, n. 1, p. 40-46, jan./jun. 2002. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/1429. Acesso em: 13 jun. 2020.

SANTOS, V. B dos. A prática arquivística em tempos de gestão do conhecimento. In: SANTOS, V. B dos; INNARELLI, H. C; SOUSA, R. T. B. (Org.). Arquivística: temas comtemporâneos: classificação, preservação digital, gestão do conhecimento. Distrito Federal, SENAC, 2009, p. 175-220.

SCHEIN, Edgar Henry. Cultura organizacional e liderança. São Paulo: Atlas, 2017. [e-book]

SILVA NETO, Carlos Eugênio da; LIMA, Janecely Silveira de; MACIEL, João Wandemberg Gonçalves. Letramento digital: um novo desafio acadêmico para o arquivista. Ponto de Acesso, Salvador, v. 3, n., p. 385-406, dez. 2009.

SOUZA, Edvanio Duarte de; DIAS, Eduardo José Wense; NASSIF, Mônica Erichsen. A gestão da informação e do conhecimento na ciência da informação: perspectivas teóricas e práticas. Inf. & Soc.:Est., João Pessoa, v. 21, n.1, p. 55-70, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/4039/5598. Acesso em: 17 jul. 2018.

Published

2020-09-29

How to Cite

SOUSA, D. E. L. de. Challenges and achievements of professional work: Report on live experience in the archives of Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe – Federal Institute of Education, Science and Technology of Sergipe (IFS). Archeion Online, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 145–159, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2318-6186.2020v8n1.54393. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/archeion/article/view/54393. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência