THE THE IMPACTS OF DIGITAL LITERACY FOR CONTEMPORARY ARCHIVOLOGY:

the reality of the staff of the archives of CAGEPA, PBPREV and SEAD

Authors

  • Ana Carolina Soares Santos UEPB
  • Eliete Correia dos Santos

Keywords:

Information Technologies, Digital Literacy, Contemporary Archivology

Abstract

Information Technologies (TI) occupy more space, in several areas, in society. Even though they have been present for over 20 years, the lack of Digital Literacy is still contemplated in some people. It is observed that Archives are directly influenced by the impact of TI, which results in the need to have employees trained to adapt to new ways of working. This research has as general objective to present the impacts of the limitation (or not) of Digital Literacy of the servers in the Archives to face the challenges of Contemporary Archival Science. And for that, it is intended to show the importance of Digital Literacy in Archives in contemporary times; analyze the reality of the Archives of CAGEPA, PBPREV and SEAD about the absence or not of acquiring/developing Digital Literacy and; to identify the degree of Digital Literacy of professionals from the Archives surveyed. This is a participatory research in the archives, exploratory and descriptive. The collection will be carried out through observation in loco and through a semistructured interview, which will allow the understanding of the reality of the collaborators of the Archives. As for the results, it is expected that the project encourages: 1. agencies to invest in Digital Literacy so that archival services are improved and; 2. the scientific community in order to investigate and develop studies related to Digital Literacy, specifically in the area of ​​Archivology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Carolina Soares Santos, UEPB

Graduada em Arquivologia pela UEPB.

References

AIRES, Luísa. Literacias Digitais: texto orientador. Repositório Aberto, Curso de formação para a docência online, mód. 1, jan. 2015. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/6017/1/Literacias%20Digitais_Texto_Orientador_VF.pdf. Acesso em: 8 de fev. de 2022.

ANDRADE, Wendia Oliveira de; NEVES, Dulce Amélia de Brito; SOUZA, Edivanio Duarte de. A informação na Arquivologia contemporânea: indícios do processo de tradução conceitual interdisciplinar. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., Anais.... Londrina: ENANCIB, 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/124645. Acesso em: 4 de mai. de 2022.

ANDRADE, Wendia Oliveira de. O conceito de informação na Arquivologia Contemporânea: da tradução conceitual à delimitação do objeto de estudo na produção científica brasileira. João Pessoa, 2019. Tese (Doutorado) - Universidade Federal da Paraíba. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/18890/4/WendiaOliveiraDeAndrade_Tese.pdf. Acesso em: 19 de dez. de 2022.

BELLOTTO, Heloísa Liberalli. O arquivista na sociedade contemporânea. In: BELLOTTO, H. L. Arquivos permanentes: tratamento documental. 2.ed. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2004. p. 299-306.

CALDERON, Wilmara Rodrigues. O arquivo e a informação arquivística: da literatura científica à prática pedagógica no Brasil. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013.

CAPOBIANCO, Lígia. Comunicação e Literacia Digital na internet: estudo etnográfico e análise exploratória de dados do Programa de Inclusão Digital AcessaSP – PONLINE. São Paulo, 2010. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-16062010-110410/publico/LITERACIADIGITALECOMUNICACAO.pdf. Acesso: 6 de fev. de 2023.

FREITAS, Maria Cristina Vieira de. Arquivologia custodial ou pós custodial? Eis a questão? Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2017, p. 13-42.

JARDIM, José Maria. As novas tecnologias da informação e o futuro dos arquivos. Rio de Janeiro, Estudos Históricos, v. 5, n. 10, 1992, p. 251-260. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1942/1081. Acesso em: 15 de mai. de 2022.

LOUREIRO, Ana; ROCHA, Dina. Literacia Digital e Literacia da Informação: competências de uma era digital. In: CONGRESSO INTERNACIONAL TIC E EDUCAÇÃO, 2., Anais... Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Portugal: EDUCA, 2012, p. 2726 - 2738, 2012. Disponível em: https://repositorio.ipsantarem.pt/bitstream/10400.15/758/1/artigo-ticeduca2012_ana%26dina_final.pdf. Acesso em: 6 de jan. de 2023.

LOUSADA, Mariana; VALENTIM, Marta Ligia Pomim. Informação orgânica como insumo estratégico para a tomada de decisão em ambientes competitivos estudo nas empresas do setor varejista situadas na cidade de Marília/SP. Marília, Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 5 n. 1, 2012.

OLIVEIRA, Michele Mezari; GIACOMAZZO, Graziela Fatima. Educação e cidadania: perspectivas da literacia digital crítica. São Paulo, EccoS, n. 43, p. 153-174, maio/ago. 2017.

PEREIRA, Luís Miguel Gonçalves. Conceções de literacia digital nas políticas públicas: estudo a partir do Plano Tecnológico da Educação. Tese (Doutorado)- Universidade de Minho, Portugal, 2011. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/19825/1/Lu%c3%ads%20Miguel%20Gon%c3%a7alves%20Pereira.pdf. Acesso em: 8 de fev. de 2022.

RODRIGUES, William Costa. Metodologia Científica. Paracampi: FAETEC/IST, 2007. Disponível em: http://pesquisaemeducacaoufrgs.pbworks.com/w/file/fetch/64878127/Willian%20Costa%20Rodrigues_metodologia_cientifica.pdf. Acesso em: 29 de dez. de 2022.

SANTOS, Rita; AZEVEDO, José; PEDRO, Luís. Literacia(s) digital(ais): definições, perspetivas e desafios. Portugal, Impactum - Imprensa da Universidade de Coimbra, v. 15, n.27, 2015. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/2183-5462_27_1/2721. Acesso em: 8 de fev. de 2022.

SILVA, Armando Malheiro da. Inclusão Digital e Literacia Informacional em Ciência da Informação. Portugal, Prisma.com, n. 7, p. 16-43, 2008. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/87344. Acesso em: 2 de fev. de 2022.

Published

2023-09-30

How to Cite

SANTOS, A. C. S.; ELIETE CORREIA DOS SANTOS. THE THE IMPACTS OF DIGITAL LITERACY FOR CONTEMPORARY ARCHIVOLOGY:: the reality of the staff of the archives of CAGEPA, PBPREV and SEAD. Archeion Online, [S. l.], v. 11, n. Edição Especial, p. 20–37, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/archeion/article/view/67593. Acesso em: 13 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)